Maleisie - Reisverslag uit Nakhon Si Thammarat, Thailand van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu Maleisie - Reisverslag uit Nakhon Si Thammarat, Thailand van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu

Maleisie

Door: Sjoerdtje

Blijf op de hoogte en volg Sander en Sjoerdtje

08 Mei 2009 | Thailand, Nakhon Si Thammarat

Allereerst moeten we even zeggen dat het ons spijt (niet echt trouwens) dat we nu pas weer een bericht plaatsen maar we vermaken ons zo goed dat schrijven steeds lastiger begint te worden. Het verhaal is volgens mij wel een stukje korter geworden dan de andere dus dat is weer een voordeel..... veel plezier met lezen!

Maleisie

Penang (14/03-19/03)
Na onze heerlijke relaxte rit met de ferry kwamen we niet de geplande 5uur maar meer 10uur later aan in Penang maar hows counting als je op fakanstje bent). Gelukkig hadden we Sharif uit Canada leren kennen die wel een cheap en goed adresje kende dus we zijn met hem meeglopen, slechts een aziatisch kwartiertje lopen (= meer dan een halft uur..) met onze zware 'backpacksers backpack' Hijgend aangekomen bij 75 travelers lodge kregen we een nette kamer en een warme douche (oke, gedeelde douche maar wel even onze eerste warme douche sinds Ramabeach/Bali dus heel erg prima!!!) en een super aardige Chinese manager die ons overal mee kon helpen; voor slechts 4 euro, super dus! Na de warme douche (zo zeer gemist door Sander) naar little India om te eten en toen ging het licht wel uit.
Volgende dag ontbijten bij de buren, n heerlijk ommeletje, en de toerist uitgehangen en bijbehorende kiekjes geschoten, winkeliers bezig gehouden en vooral genoten van het feit dat we gewoon over straat konden lopen zonder constant aangesproken te worden. Dus geen constant ge-onderhandel over elke prijs of welgemeende aanbiedingen van taxi's, prachtige souverirs etc... Relaxed maleisie!!
De volgende dag hebben we een brommer gehuurd om het eiland te verkennen, super relaxed om je eigen vervoer te hebben en er is zoveel te zien op Penang. Na de indrukwekkende Kek Lok Si tempel door de bossen gecrossed en de spice gardens bezocht en daarna heerlijk gezwommen, of gedreven in de vreselijke zoute zee, heerlijk! Lekker uitgewaaid langs te kust en in een local foodcourt (is een enorm terras met eromheen allerlei stalletjes met eten en drankjes waar geen toerist komt) gegeten en gecrashed in ons hotel in Georgetown. De volgende dag wederom op de brommer gepakt en naar twee tempels gegaan (check check alle tempels in Maleisie), een Hindou en Boudist tempel, erg mooi. En na de lunch naar de snake tempel gegaan waar de slangen in de bomen liggen, brbrrr. Daar was ook een snake farm en daar zijn we uren zoet geweest, tot complete verbazing van de locals. We konden daar met een macaque aapje spelen (zolang je zakken maar volledig leeg waren want anders wist hij het wel te vinden) en je door hem laten vlooien ;-) En ze hadden daar zo'n beetje alle soorten slangen, mooie, indrukwekkende dieren zijn dat toch. Omdat we er zo lang waren hebben we de slangen-oppasser zover gekregen dat hij de king cobra eruit haalde; en daar stond Sander dan oog in oog (20 cm ofzo verwijderd) met de king cobra, en dat ding maar uitdagend om mij maar betere foto's te geven... Ik lag er nl minstens zo dicht naast met mn camera, echt de koning van de slangen, zie de foto's. s'middags nog even lekker een drankje gedaan aan het strand en Indian gegeten in Georgetown. Nadat we 'cultuur' ruimschoots afgetikt hadden zijn we de volgende dag voor een hike gegaan om de Penang Hill te beklimmen, zo'n 5 km best steil omhoog. Net voor het eerste rust-station begon het te hozen dus even lekker blijven zitten daar. Geen ramp want het werd beheerd door rijke chinezen die daar elke dag zitten spelletjes te doen, thee of koffie te drinken en heerlijke cakejes eten (hallo!!! Paradijs!!) dus we hebben een beetje Majong geleerd wat we nog even moeten perfectioneren voordat we in China zijn. Toen het weer droog leek te zijn zijn we verder gegaan maar gezien de regen toch niet echt gestopt was toch maar gaan schuilen bij de eerste grote steen. Dat bleek echter het plekje van de locale aapies te zijn want die probeerden ons uit alle macht weg te sturen door dreigend ons nat te spetten wild stampend op de takken te springen, echt lachen! Het bleek alleen niet zo effectief, 't was nl veel te leuk om naar ze te kijken. De rest van de hike was wel weer droog en best warm en behoorlijk pittig. Boven gekomen was niet heel erg de moeite waard, leuk uitzicht maar ik geloof dat we iets te verwend zijn om nu echt onder de indruk te zijn. Maar leuke hike. Terug met de kabelbaan naar beneden, volgestampt met mensen.
Op de laatste dag in Penang hebben we maar weer een brommer genomen en zijn we gaan wandelen in de botanical gardens waar Sander de aanvalstechnieken van Macaque aapjes heeft ontdekt. Die bleken helaas wel erg effectief waardoor we moesten rennen om niet aangevallen te worden, enge dingen kunnen het zijn! (hoogst waarschijnlijk zijn ze daar zo aggresief omdat ze daar veel gepest worden door de lokale jongetjes). Tijdens het rondrijden langs de kust zagen we op een verlaten strandje een enorme varraan, maatje krokodil zeg maar, en zijn daar achteraan gegaan. We konden behoorlijk dichtbij komen en gelukkig bleek hij banger te zijn van ons dan wij van hem (gelukkig maar..hoefden we de stok die we voor de zekerheid hadden gepakt niet te gebruiken, iedereen blij..). Bij ons hotel maar es sinds lange tijd aan de drank gegaan en een potje gekaart waarna we op de bus konden stappen om naar de volgende plek te kunnen gaan. Netjes aangekomen bij de bus bleek dat we ons ontbijt (incl. mijn heerlijke bananen kokosnoot/pannekoekjes!!) hadden laten staan in het hotel en is Sander al liftend binnen 10 min heen en weer gegaan om het nog op te halen, mijn held!! (heeft em een uitgebreide voetmassage opgeleverd).

Perhentian Islands
De volgende ochtend kwamen we aan aan de andere kant van Maleisie om de boot naar de Perhentian Islands te nemen. Werkelijk een paradijs, wit zand, super transparant water, palmbomen, apen in de bomen, overal terrasjes, en een mooie bungalow voor ons! Die dag en de volgende hebben we van het eiland genoten en gesnorkeld (haaien gezien, baracudas, en 1000den andere mooie kleine visjes) en met onze Duitse buren/ vrienden door het jungle naar de andere kant gegaan wat ook super mooi was. Nadat we besloten om voor onze PADI te gaan daar zijn we verhuisd naar het andere eiland (Kecil) omdat dat goedkoper moest zijn. Goedkoper en gezelliger bleek zelfs!! Daar hadden we leuke strand barretjes met kaarslicht en relaxte muziek, meer beachlive, dus goede keuze! De volgende vier dagen waren best druk, overdag de hele dag les en oefenen in het water en s'avonds huiswerk maken. Maar we zijn glansrijk geslaagd! Theorie was een eitje en de praktijk ging vanzelf (mede dankzij onze goede instructeur Troy). We hebben echt zoveel mooie vissen gezien, klein en groot maakt niet uit. De grootste was een witte stingray van 2.5m, echt gaaf. Maar de kleine triggerfish die ons aanvielen waren weer heel grappig, die vallen zelfs een witte haai aan als het moet, jeahh right.. s'avonds was het ook echt gezellig op ons eiland, lekker vis eten en vanaf dag drie konden we eindelijk ook es blijven hangen in de bar. En na het halen van ons PADI zijn we samen dronken geworden van de vodka in de raggae bar. We hadden Troy en onze medecursist Chris uit de UK ook uitgenodigd maar die kwamen niet opdagen, maar na de tweede vodka zaten we er al niet meer mee. De volgende dag hadden we dagje voor onszelf om lekker te chillen aan het strand, en kwamen we Chris en zijn vriend daar tegen. Troy had moeten werken (das de prijs voor het werken in het paradijs, je hebt nooit vrij....) en zij hadden niet alleen een dure taxi willen nemen maar vandaag waren ze er wel dus die dag zijn we met hen opgetrokken.
Maar toen was het toch echt voorbij en moesten we weer verder... We zijn samen met Chris & Rob naar het vaste land gegaan en daar met de public bus naar Kota Baru waar we hebben overnacht om de volgende dag/nacht de jungletrein te nemen naar Taman Negara. We hadden een guesthouse uitgezocht tegenover het station zodat we slechts een kwartier van te voren hoefden op te staan en zo lopend naar de overkant de trein konden pakken...Maar helaassss die avond werd net de opening van het station gevierd, tot 2 uur KEIHARDE muziek... Dus om 3.30 'fris' opgestaan om de trein van 4 uur te pakken. De eerste uurtjes maar een beetje liggen suffen en daarna genoten van het uitzicht, echt gaaf die trein ging recht door het jungle. Om 8.30 werden we er echter uitgezet, en waarom? Omdat er een andere trein was die motor problemen had, huh??? ons probleem?? Dus wel... We gingen pas om 14uur verder!! Gelukkig waren we niet alleen en hebben we zitten kletsen met een engels en een nederlands stel en een hoop reis tips opgedaan. Toen we uiteindelijk verder gingen hadden we uiteraard geen schijn van kans om een zitplek te bemachtigen, de aziaten zijn zo super gedienstig en fatoenlijk maar voordringen!!! ... Dus maar in de goederenwagon gaan staan waar de deuren open stonden, net als in de film, hahahaha. Best spannend. Alleen stonk er wel de ziekte naar de zwarte diesel of whatever die trein op loopt. Dat zie je dan weer niet in de film....

Taman Negara, Kuala Tahan
Uiteindelijk kwamen we om ca. 19uur aan in Kuala Tahan (twee dagen later dus..) en ben ik een huisje gaan zoeken, dat is Park Lodge is geworden, super plekkie, mooi en schoon en prima geschikt om even ziek te zijn. Ja helaas was het weer zover (hij staat nu 3-0 voor) Sander was ziek aan het worden... De volgende vier dagen heeft ie dus in bed gelegen en heb ik mn doodzieke patient verzorgd, veel gelezen en samen de illegaal gekochte filmpjes gekeken. De tweede dag zijn we nog s´avonds laat naar de doktor gegaan omdat zn koorts 39 graden was. Gelukkig had ie geen malaria maar een 'gewone' jungle fever die je uit moest zieken. Wel weer een vette doktors rekening, 3 euro ;-) En dan rekenen ze ons ook nog es 15keer zoveel als de locals. Daar is wel aan te merken dat het best goed gaat met Maleisie, het onderwijs en gezondheidszorg zijn hier gratis. Toen het weer beter ging zijn we nog twee dagen in het jungle gaan hiken. Eigenlijk moet je in dit jungle overnachten om echt diep erin te komen zodat je de echt dieren kan zien zoals de vele apen, olifanten en tijgers. Wij hebben wel een olifant gehoord maar konden er niet bij komen via de paden en je wilt daar echt niet van de paden wijken. Het meest imposante dier wat we hier gezien hebben is een dodelijke slang, op Park Lodge die gedood was door de eigenaar, tja dat doen ze hier dagelijks... De minder plesante diertjes vonden we de bloedzuigers die zich met grote getalen en met volledige overgave op ons storten tijdens de hikes,jakkk. De tweede hike dag hebben we ze verrast door onze gympen (ok, niet de meeste geschikte manier om een jungle in te gaan, dat weten we..) met zout in te smeren, hahahhaha dat vinden ze niet leuk!! Nou geen medelijden, terugpakken wouden we ze! En het werkte wel! Ha! We waren ondertussen ook al zo lang op Park Lodge dat ik toen ik echt een bananen pannekoek wou deze zelf mocht bakken (zij kende het recept namelijk niet :-S), heerlijk! Moesten ze natuurlijk wild om giechelen, dat een blanke zelf wil koken! Hebben we hun ook es wat cultuur meegegeven ;-)

Cameron Highlands
5 april was het tijd om weer verder te gaan, met de trein naar Gua Musang om daar vervolgens te stranden omdat er geen bussen naar Cameron Highlands gingen... We hebben nog geprobeerd te gaan liften maar dat werkte niet echt. Ach even blijven chillen was ook geen ramp en de volgende dag zijn we met een minibus verder gegaan. Aangekomen gelijk ingecheckt bij Farthers guesthouse (al op internet bekeken) wat super mooi gelegen was. Het terras daar schreeuwde om gebruikt te worden dus we trokken onze eerst fles wijn die we sinds tijden niet meer gedronken hadden uit de tas en zijn er heerlijk dronken van geworden. De volgende dag wouden we een hike gaan doen naar een theeplantage en terwijl we op de bus wachten werden we opgepikt door twee meiden uit Melbourne, Kelly en Kara die we al in ons guesthouse hadden ontmoet (en gelijk hadden herkend als 'die zijn leuk' oftewel hoog koehandel potentieel) dus samen gegaan. Gezellig kletsend zijn we naar de plantage gelopen en daar de fabriek bezocht en dure thee gedronken, maar het was super mooi daar, dus veel foto's genomen. Ik had nu een medestander in het overdreven veel foto's maken, want Kara was net zo erg, heerlijk! Na de plantage nog wat overdreven shitty marktkraampjes gekeken en geluncht. Die avond hebben we ze leren koehandelen met veel vodka, was super gezellig. Helaas moesten zij de volgende dag alweer weg, echt jammer... We zouden wel es zo'n leuk stel willen ontmoeten waar we wat langer mee op kunnen trekken, als het klikt is het gewoon shit om al zo snel weer afscheid te moeten nemen. Maar, we hebben nu een adresje om te komen logeren in Melbourne, misschien daar even een maandje of twee werken in Jan/Feb?... Is een optie...en we zijn dol op Melbourne!! De laatste dag daar hebben we samen nog een hike gedaan in de bergen van 5/6 km en voor de rest gechilled.

Kuala Lumpur
We zijn 9 April met een ijskoude airco bus naar Kuala Lumpur gegaan. Door de wederom voortreffelijke voorbereiding van ondergeschrevene en de LP konden we zo naar ons hotel lopen om ons direct op de drukke stad te storten. Daar ontmoeten we een zielug meisje die met duidelijke tegenzin alleen reisde en hebben we maar meegenomen de stad in. Chinatown in waar Sander weer heerlijk kon ouwehoeren met die lui over spullen die we zeker niet nodig hadden, geweldig vind ie dat. In de Central Market zijn we in een voetenbad gaan zitten, een fish-spa noemen ze dat, waar honderden kleine visjes je dode huid eraf eten, kietelen dat dat doet! Maar geweldig om die visjes van je voeten te zien eten. s'avonds weer heerlijk Indiaas gegeten in little India. De volgende dag om 6.30 opgestaan om in de rij te gaan staan voor gratis kaartjes om de Petronas towers in te kunnen. t'Was even wachten maar wel de moeite waard, een geweldig uitzicht! Daarna zijn we gaan shoppen in de mall en hebben allebeide een te duur jasje gekocht en moesten het vol schaamte ons hotel binnen smokkelen (een armani tas hoort een backpackers hotelletje niet in te lopen). KL is trouwens shoppers-paradijs! Overal enorme malls niet normaal!! En omdat we toch al zo de toerist uit liepen te hangen hebben we ook gelijk maar bij Subways geluncht, heerlijk een echte sandwich! Op het einde van de shopdag zijn we de onderhandeling aangegaan met een fotozaak en hebben een nieuwe camera gekocht met een paar lenzen. Deze dag heeft ons meer gekost dan een maand Indonesie en Maleisie samen.... Maar, de camera is zo de moeite waard, hopenlijk valt het te zien. We hebben em uiteraard uitgebreid op de Peronas towers getest en ook op de Sultan Abdul xxx building. Om deze toeristen dag af te sluiten zijn we gaan drinken en dansen in een raggae bar vol dronken toeristen, was gezellig voor een keertje! De volgende dag s'ochtends naar een vd duurste hotels van KL om daar de fitness te gebruiken (en zwembad). We gebruiken nu nl niet alleen de budget hotel tips van de Lonely Planet maar ook de top-end voor hun gyms, werkt prima!! Na wat zweten en baden door naar Melaka want we hadden KL nu wel voldoende gesponsord..

Melaka
Na 2.5 met de bus kwamen we aan in Melaka en zijn direct naar het uitgezochte hotelletje 'the Eastern Heritage'gegaan, was leuk genoeg dus ingecheckt, gegeten en lichtje uit. De volgende dag eerst maar'even'onze dure aankopen gedumpt door ze per post op te sturen naar Nederland (verzekerd). Dit klusje duurde een paar uur omdat we onze oude laptop er ook tussen hadden gestopt en ze daar heel zenuwachtig van werden (OOO een laptop!!! met een commerciele waarde van 50 tov onze Armani jasjes van...). Veel irritatie verder zijn we eindelijk gaan lunchen en konden we de cultuur toerist uitgehangen. Dat kan prima in Melaka door de bezetting van meerdere commercieel handigere volkeren zoals Nederland die hun voormalige top-haven in een aanlegsteiger heeft getransformeerd, en bedankt nederland! Maar gelukkig werden we er niet op aangekeken, ten minste hebben we niets van gemerkt (of was dat dat geintje op het postkantoor...). s'avonds hebben we met gezellige mensen uit ons hotel gegeten, Paul en X uit thailand (Paul is een Ier en woont al 7 jaar met zijn Thaise vriend in Thailand als leraar) en Corinne een americaans meisje/dame uit Washington. De volgende dag s'ochtends gesport en daarna verder met de toeristische route, het Nederlandse Stadhuys, St.Pauls kerk (met nederlandse grafstenen met hele verhalen erop in oud Ned.) en op het terras gezeten van het oud hollands cafe. De volgende dag een rustdagje omdat Sander even ziek was (mijn theorie; van de shit whiskey van de avond ervoor, zijn medestander was ook ziek en in volle ontkenning dat het van de whiskey kwam). En daarna, met de bus naar Singapore!! Bye bye mooi en relaxed Maleisie, het was geweldig!! Aanrader, absoluut!

De foto’s van ons Maleisie avontuur: http://picasaweb.google.com/sanderensjoerdtje/Maleisie#

• 08 Mei 2009 - 14:20

Petula:

leuk om te lezen en de foto's te bekijken. fijn dat jullie zo genieten. ga zo door ;-)

• 08 Mei 2009 - 19:34

Klasien:

Hey S & S,

Geweldig, geweldig, geweldig!!!! Wat een foto's en verhalen weer. Fantastisch!!!
    Die slangen, de apen, de landschappen en de strandjes.... Mmmm... één groot paradijs!
    En erg leuk om Kuala Lumpur nu ook eens 'by night' te zien.

Super dat jullie je PADI op zak hebben. Wat een ervaring, he?!!

Ben ook heel blij dat we er weer twee Koehandelvrienden bij hebben. Mocht ik ooit weer eens in Melbourne zijn, dan zoek ik ze op!

Sander en Sjoerdt, blijf genieten en tot gauw (hoop ik).

Liefs,
    Klasien

• 08 Mei 2009 - 19:35

P.S. :

Trouwens... Die t-shirts zijn echt COOL!!!!

• 09 Mei 2009 - 13:45

Mirjam:

Klinkt heerlijk allemaal! In Maleisie ben ik ook op een aantal plekken geweest waar jullie zijn geweest. Grappig om dat te lezen:-) Geniet ervan!
    liefs, Mirjam

• 10 Mei 2009 - 13:58

Sevgi A.:

DAG S&S,

Ooh, nu wordt het duidelijk waarom jullie een lang tijd niets over jullie lieten horen...
    Geniet van al jullie mooie en prachtige momenten.

De groeten uit Nederland.

• 12 Mei 2009 - 22:04

Yvette:

Zo, dat ziet er echt geweldig uit! Wat een mooie stranden en landschappen,super. Goed om te lezen dat jullie het zo heerlijk hebben en mooie avonturen beleven. Ik sluit me aan bij Petuul: vooral doorgaan :-)

• 13 Mei 2009 - 13:28

Michael:

Hoi beste mensen,

Wat hebben jullie ontzettend veel gezien, beleefd en mee gemaakt. Moet eerlijk toegeven een beetje jaloers te zijn. Leuk om jullie verhalen te lezen en de geweldige foto's te zien. Veel plezier!!!

Groeten,

Michael

• 14 Mei 2009 - 19:56

Kiki:

Wat een geweldige foto's Ik ben een beetje aloers op jullie. Geniet er nog maar eventjes van en als ik af en toe mee kan genieten via deze maitjes graag.

Veel plezier samen.

Grtjes Kiki

• 20 Mei 2009 - 19:44

Jurrian En Herman:

Wat hebben jullie weer heel wat beleefd en meegemaakt. Geweldig om te lezen.

Sommige zaken uit Penang komen ons ook erg bekend voor... hahahaha.

Goed te lezen dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Geniet lekker samen en nog een geweldige tijd.

Groeten, liefs,
    Jurrian en Herman

• 22 Mei 2009 - 16:49

Lita & Jocelyn:

Hello... How r u doin? :) Miss you both... Big hug and kiss from Indonesia' :)

• 23 Mei 2009 - 11:59

Ineke:

Sjoerdt en Sander,
    Wauw....
    Ik probeerde net even te bellen, maar... die timing van mij (en jullie) is gewoon niet goed :-( Dus vandaar even een krabbeltje vanuit zonnig Amsterdam. Prachtige verhalen en super mooie foto's! Je smste laatst dat jullie bijna (tijdelijk?) thuiskomen? When?
    X Ineke