Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu

Thailand

Door: Sjoerdtje

Blijf op de hoogte en volg Sander en Sjoerdtje

29 Mei 2009 | Thailand, Bangkok

Puket

18 April kwamen we s'avonds aan in Puket en zijn daar de oude binnenstad, het niet toeristische gedeelte ingelopen om een guesthouse te vinden. Na een ellenlange (bijna net zo lang als mijn verhalen..) donkere verlaten straat ingelopen te zijn kwamen we eindelijk één tegen met een redelijke prijs, Thalong guesthouse. De kamer was echter een juweel, groot!!! en warm water!! En tijdens het nog even checken van de concurrentie had Sander al een food court gezien waar we voor een euro heerlijk konden eten. Dat ging weer vlekkeloos, precies zoals we het graag zien.

De dag daarna is Sander even alleen naar een top hotel gegaan om te trainen en ben ik gaan tutten om daarna met volle tegenzin van m’n voeten wat rond te kijken en wat terrasjes en shopjes af te gaan. De dag daarna gingen m’n voeten echt in staking dus ben ik thuis gebleven. Sander was nog hyper van Singapore dus die ging even alleen op stap. Heeeerlijk even alleen in m’n balzaal, liggen janken in bed bij 'the Dutches', een top film! Dag drie kon ik m’n eerste stapjes weer zetten, en die gingen op uitnodiging (we werden gratis opgehaald en weer terug gebracht) naar een gems store (grooooote fabriek/showroom waar ze sieraden met edelstenen verkopen voor een leuk prijsie, afhankelijk van de toerist). Leuk rondgekeken en heel veel gratis wijn en bier gedronken, en gezwicht voor een ring.. Koopie naar Ned. begrippen.

Tijd voor het strand! De dag daarna gingen we naar het James Bond eiland met een tour. Aangekomen bij de boot dachten we even opgesloten te zijn tussen de Russen (waar Sander het niet zo op heeft). Maar, ik heb één normaal stel kunnen ontdekken dus die zijn we maar snel gaan leren kennen. Candice en Paul uit California die hier op vakantie waren. Een heel gezellig stel wat de dag helemaal leuk maakte. Tja en de omgeving deed toch ook leuk mee, wie kan het nu saai vinden in het paradijs? Wij vinden het nog niet saai worden overigens. Bovendien zorgde een Russisch porno-to-be sterretje voor het aanvullend entertainment. Probeer het volgende maar even voor te stellen; een meisje met een prima figuurtje maar helaas een lelijk gezichtje (en dat weet ze zelf niet helaas) dat CONTINUE op de foto gezet wil worden in de meest 'aparte' (ja ik houd het netjes) posities. Ze hield er gewoon de hele crew mee bezig! Daarnaast deden we zo nu en dan ook wat, we zijn bv per kano door grotten heen gevaren en het James Bond eiland bezocht en nog een mooi strandje om te chillen, een heerlijk dagje zo. s'avonds hadden we met P&C afgesproken bij onze cocktailbar waar we er een paar hebben geprobeerd, conclusie: ik blijf trouw aan de Mojito en Sander is nieuw Mai Thai fan (zit het meeste alcohol in..)

Phi Phi islands

Helaas moesten we na een zware avond cocktails drinken vroeg opstaan om met de boot naar Phi Phi eiland te gaan. Wat een straf inderdaad :-) Phi Phi is echt een bounty eiland. Maar helaas waren alle hotels er schreewend duur... Tja, omdat het toch al duur ging worden hebben we er gelijk maar wat moois voor onderhandeld, de mooiste kamer, nou ja huis, die/dat we ooit hebben gehad, by far! Het resort, Viking Resort, had bovendien een klein privé strandje en een gezellig & goed restaurant, helemaal goed om vijf dagen alleen maar te chillen. We zijn een paar keer naar het dorp gelopen om daar wat te gaan eten, sporten en een avondje te stappen met Peter Pan uit Ned (weer zo'n waas die we ontmoetten daar) die daar een kroeg heeft, Carpe Diem. Wel een beetje jammer dat ze daar kinderen laten meedoen aan de vuurshows.. Sander verbaasde me overigens mooi door te gaan touwtje springen in een vlammenzee. Dat is nogal wat voor iemand die elke dag wel weer een wondje opdoet van het gewoon leven/zijn hier... (hij zit al onder de witte littekentjes op z’n bruine lijf). Maar dit deed ie toch wel even stoer! Helaas no pictures..

Koh Lanta

24 April hebben we de boot gepakt naar Koh Lanta. Vanaf de boot zijn we met de meest sympatieke propper van een resort, het origineel genoemde Lanta Beach Resort!, meegegaan en hebben daar een super deal gesloten, samen met Paul en Marissa uit de UK. De bungalow die we hier genomen hebben was helemaal goed, en voor een tiende van wat we betaalden op Phi Phi, goed voor het budget wat nodig toe was aan compensatie. Ons huisje stond aan zee, met een strand net als in Ned, heeeeeeel lang en breed. We konden hier ook heerlijk eten en drankjes doen aan het strand en genieten van een mooie felgekleurde zonsondergang (die zonsopgangen hebben we echt definitief opgegeven). De dag erna zijn we dus van ons mooie strand en de nieuwe eet-tentjes gaan genieten met onze nieuwe buren.

En de volgende dag hebben we samen ook een brommer gehuurd waarmee wij eerst naar de sportschool zijn gegaan terwijl de Engelsen uitsliepen en daarna gezamenlijk het eiland verkend. Op een verlaten strandje hebben we heerlijk gezwommen en een nieuwe snack leren kennen, gebarbecuede kokos/melk/suiker/bloem mix uit een bananen blad, lekkerrrr! Ook heerrlijk gegeten bij Joy, een klein restaurantje waar we konden douchen en ze de lekkerste curry hadden die we gehad hebben in Thailand. Daarna naar de monkey school gegaan waar we met de aapies konden spelen, echt lachen! Na het vrije speelkwartier, of twee uur ofzo... kregen we een show van ze waarbij ze gingen lopen met parapluutje, fietsen, shoppen (kokosnoten stoppen in een winkelwagentje), zich opdrukken, echt geweldig! Op het einde mochten we als ware toeristen met ze op de foto. Dat ging even mis bij Sander omdat je de aap niet mocht aanraken en dat had die kerel nou net niet tegen hem gezegd en toen ie dat uiteraard wel deed ging die aap toch tekeer! Dat was ff schrikken. Paul en Marissa hadden het toen wel gezien.. na uren daar rondgehangen te hebben en de beheerders toch ook echt wouden sluiten heb ik Sander er vandaan gekregen, en gelukkig zonder aap.... (hij had de baby graag meegenomen). Na de markt nog even bezocht te hebben zijn we toen lekker met onze banana pancakes (die zijn lekker hier!!) op bed gaan zitten en Hans Teeuwen ons laten entertainen. De dag daarna was weer een rustdag die werd afgesloten op de lounge bank aan het strand met een paar te veel heerlijke cocktails, leve de fakastje! De dag erna hadden we verder kunnen gaan.... maar hebben we dat een dagje wegens ongekend succes uitgesteld.

Krabi

1 Mei zijn we met een minivan naar het vaste land, Krabi gegaan. Terwijl we daar aan het lunchen waren werden we even gechoqueerd door het nieuws over Koninginnedag, mijn favoriete Nederland dag! Wat een shit-ass is dat geweest zeg! Dan voel je je ook weer heel erg Hollander en ver weg..

Na deze schok hebben we snel een hotel gekozen en Paul en X gebeld om te melden waar we zaten en wanneer zij zouden komen. Paul en X hadden we ontmoet in Melakka, Maleisie, en beloofd ze op te zoeken in Thailand. Nu kwamen ze ons even opzoeken in Krabi waarna we gezamenlijk naar hun woonplaats Nakhon si Tammarat zouden. Die dag hebben we een tempel bezocht en wat marktjes. De volgende dag hebben we genoten van een lekkere voetmassage die ik onderhandeld had bij een tour om te gaan klimmen en s'middags kwamen Paul en X waarmee we gegeten hebben en tot diep in de nacht gekoehandeld. Na het locale ontbijtje zijn we met de songtail (locaal vervoer) naar de Tiger Cave gegaan wat een tempel hoog op een berg is, te bereiken met slechts 1200 treden. En dat is veel!!! Kapot waren we! En naar beneden is ook niet zo makkelijk als het klinkt, met knikkende knietjes hebben we het gehaald. Daar hebben we de apen bananen gevoerd die heel lief zijn zolang ze gevoerd worden, maar daarna worden het agressieve gremlin'etjes. Ze vielen ook een locaal meisje aan en mijn mannen moesten die aap wegjagen want haar moeder en familie deden dus helemaal niets! Leuke cultuur... En toen was het voor ons de hoogste tijd om gevoerd te worden dus terug naar de stad. Die avond werden er geen koeien mee verkocht...

Next day, tourdag! Paul en X en Sander gingen als mijn entourage mee met het klimmen en we werden weer vroeg opgehaald met een 4WD waar we achterin zaten uit te waaien. Na een lekker boottochtje kwamen we aan op Railay beach een super mooi eilandje. Nog voor de lunch heb ik vier routes ophoog geklommen en was helemaal kapot en vies! Ik was ook maar alleen met Arno uit Duitland dus we kregen alle aandacht en tijd.... Vermoeiend, zwaar, pittig, zwaar, pffff. Toen wou ik dat ik het maar voor een halve dag had geboekt want ik moest nog een hele middag! Na de lunch kregen we gelukkig nog even tijd om te gaan zwemmen was natuurlijk heerlijk was en ook wel zo leuk voor Sander, Paul en X die mij de hele tijd hadden staan aanmoedigen. Maar daarna moest ik er weer aan geloven. Het was gelijk een hele hoge klim en gelukkig mocht Sander het toen ook es proberen (scheelde mij weer een beurt!!). Hij kwam alleen niet zo ver door z’n hoogtevrees, maar toch leuk dat ie het even mocht proberen. Helaas, begon het toen te regenen en was het afgelopen voor die dag. Jammer maar geen ramp, lekker aan de koffie baileys! Bij terugkomst in Krabi na een heel erg welkome douche en chill uurtje zijn we weer lekker gaan eten op de nightmarket en flink aan de drank gegaan met koehandel tot laat.

Nakhon si Tammarat

5 Mei zijn we met de lokale bus naar de woonplaats van Paul en X gegaan waar we prinsheerlijk zaten! Het was bovenin de bus een beetje druk dus zijn we in het laadruim gaan zitten waar een kinky rose pluche bank stond, perfect om een filmpie te kijken! Gezien we met gay mannen zaten dacht ik dat ze 'the Dutches' wel zouden waarderen en dat was ook zo. Paul moest net zo snotteren als ik, hahaha. Bij hun thuis aangekomen ontmoetten we hun 3 katten en 4 hondjes, wat een schatjes! Hier zijn we helemaal verliefd op geworden. Ook zo lekker om es ergens thuis te zijn ipv een hotel. Na de late lunch zijn we naar de nachtmarkt gegaan en zoals echte verslaafden doen, weer gaan koehandelen. De volgende drie dagen zijn we bij hun gebleven. Hebben we hun meegenomen maar het meest chique hotel vd stad om te sporten (heerlijk met zwembad, sauna, internet) en zij ons naar tempels, markten, waterval/rivier. Wij hebben daar inkopen gedaan voor spaghetti en voor hun gekookt, heerlijk! Met echte Hollandse kaas! En dat vonden zij ook en gezien we het echt niet op konden hebben meerdere buren mee kunnen genieten. X heeft ook meerdere keren voor ons gekookt en dat kan die echt goed, we hebben ook echt geen moeite met een behoorlijke warme maaltijd voor ontbijt, we doen er gewoon iets minder chillies bij!

Nu we zo lang met locals opgetrokken hebben weten we ook iets meer van de Thaise mensen en daarbij zijn we een opvallend feitje te weten gekomen, wat ook 'bijzonder' past bij het beeld wat wij hadden... Het is nl zo dat de Thai zich superieur voelen ten opzichte van de rest van de wereld! Waren we nou net niet op gekomen.... Hebben we ons nu laten misleiden door hun onderdanig gedrag? Door het feit dat ze allemaal een witte huid als de onze willen hebben? Door hun inschattingsvermogen over de behoefte van de toerist? Door het nooit weigeren van onze brutale vragen? (yes yes) Door niets te zeggen als we toch wel iets te ver gingen? Wat kan een mens zich toch vergissen....

Maar even serieus, dit heeft X, een hele echte Thai, ons toch vol overtuiging verteld en we zijn het er samen nog steeds niet over uit hoe dat toch kan. Ik bedoel, de overgrote meerderheid van de bevolking is echt niet al te slim en dan zeg ik het nog heel aardig, hun onderwijssysteem doet daarbij z'n best om dat zo te houden (feit, niemand mag/kan zakken..), het politieapparaat is volledig corrupt (alweer een stukje opvoeding/regulering dat ze missen). Dus waar halen ze dan die arrogantie vandaan zou ik zeggen? Ik ben er dus ook nog niet van overtuigd.. Ik vind dat arrogantie toch wel enigszins gegrond moet zijn, ja toch;-)

Koh Pha Ngang

Na de huislijke gezelligheid bij Paul en X was het toch wel weer tijd om te gaan.. Toevallig zagen we de avond ervoor dat het volle maan was en vroegen we ons opeens af of er een full moon party zou zijn op de eilanden. En ja hoor, dat zou de volgende dag zijn dus perfect getimed gingen wij naar party eiland Koh Pha Ngang. Daar aangekomen kwamen we er uiteraard achter dat alles aan het party-strand vol zat en gezien we niet erg veel tijd hadden om iets te regelen hebben we een zeer duur maar wel erg lekker luxe bungalow aan het party-strand moeten nemen op het Fairyland resort. Ja balen (voor de portemonnee).. Even ter info, tijdens de full moon party drinkt iedereen uit buckets=emmertjes, dus wij ook. We hebben dan wel even onze eigen buckets gemaakt van de meest sterke shit drank van de 7/11 met red bull (wat veel sterker is hier dan in ned) en sinas, lekker! En dodelijk.. Het feest was echt geweldig! Het was super druk, maar niet te, iedereen zag er spectaculair uit, beschilderd met lichtgevende verf, er waren veel vuurshows en heerlijke muziek. Het was gewoon een feest om lekker rond te lopen over het strand van tent naar tent. Ik weet nog dat we lekker hebben gedanst maar het volgende wat ik nog weet is dat ik wakker werd in ons luxe huisje, in een bed vol zand, met m’n kleren en alles nog aan. Gelukkig lag Sander naast me die ik gelijk wakker kon maken om te checken hoe we thuis waren gekomen ed. Maar helaas, hij kon zich ook niet herinneren hoe we thuis zijn gekomen. Volledig blacked out! Balen was wel dat Sander z´n superman t´shirt is verloren en weten echt niet hoe dat kan.. Die dag was voor de rest een volledige brak dag! Om 12 uur uitchecken en ontbijten in het dorp (duurde volgens mij 2/3 uur, we waren niet al te snel meer...).

Daarna naar een goedkoper resort, wel een lekkere gevonden met zwembad, wat zeer helend werkt tegen katers. De volgende dag een brommer gehuurd en terug naar het party-strand Haad Rin om daar te shoppen, internetten en zwemmen en vervolgens in Thong Sala op de nightmarket heerlijk gegeten. Nog niet volledig hersteld hadden we nog een dagje zwembad-zee nodig afgewisseld met lekker eten waarvoor we liftend naar Thong Sala gingen. Direct buiten ons resort waren alleen maar hooker bars en daar willen we nou niet echt eten.

Koh Tao

Na deze herstelperiode was het tijd voor het volgende eiland, dus met de ferry naar snorkel/duik eiland Koh Tao. We hebben ons daar laten ophalen door een resort aan het strand Ao Tanot wat het mooiste strand is om te snokelen. Daar kregen we een super mooie bungalow met uitzicht op zee en zijn gelijk gaan snorkelen. Het is wel mooi maar Perhentian Island in Maleisie was toch echt veel mooier, als je wilt vergelijken.. Maar maaktnieuit, was toch leuk en heerlijk vanaf het strand. De volgende dag bij het ontbijt een Nedelands stel ontmoet die dicht bij ons wonen en daar de dag mee opgetrokken, lekker snorkelen en liggen op het strand.

De 15e vonden we het wel weer mooi geweest en zijn terug gegaan naar Paul en X. Na lekker aan het dek the hebben gelegen (en Sander volledig verbrand) op de boot en nog een ritje van 2 uur met de bus kwamen we rond Nederlands etenstijd aan in Nakhong. Die avond zijn we binnen gebleven, genoten van de katten en hondjes en hebben een aantal potjes gespeeld. Het blijft leuk.. De dag erna hebben we weer even gesport en s´avond zijn we met z´n allen naar de nachtclubs gegaan, Fusion en Buddy´s. Gelukkig werd er niet geschoten deze keer ;-) (gebeurt daar dus wel es..) dus het was gezellig! Wel een bekijks trokken we weer, vooral omdat dit ook geen toeristen stad is. En toen, en toen, en toen was het tijd om ze echt te verlaten.... 17 Mei hebben we de nachttrein, een slaaptrein genomen naar Bangkok. Dat is trouwens geen afzien, heerlijke bedden, douche, schone toiletten, afgesloten cabines, bewaking aan weerzijden, goed reizen! En alle tijd om dit verhaal in te typen! Ik zeg, welterusten!! Sjoerdtje hier vanuit ergens tussen Nakhong Si Tammarat en Bangkok, Thailand

en de foto's:

• 29 Mei 2009 - 16:45

Niek:

Het zag er weer indrukwekkend uit gasten! En wat een ervaringen doen jullie tijdens deze reis op. Wat zal dat tegenvallen Nederland en Den Haag met zijn files en Rode in plaats van Groene Golf. We zien jullie snel.

• 02 Juni 2009 - 20:19

Sevgi A.:

Prachtige foto's,

oohhh ik wil ook op vakantie!!!! ;-(