Thailand part 2 - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu Thailand part 2 - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu

Thailand part 2

Door: Sjoerdtje

Blijf op de hoogte en volg Sander en Sjoerdtje

08 Juli 2009 | Myanmar, Rangoon

Daar zijn we eindelijk weer eens met een bericht. We moeten echter alleen even zeggen dat we een beetje teleurgesteld zijn dat het laatste bericht slechts 2 reacties heeft opgeleverd. :-( Dit zien wij graag anders :-)

Bangkok

18 mei: Aangekomen in Bangkok zijn we met de tuk tuk naar het backpackers gebied gegaan waar Sander op zoek ging naar een heel goedkoop hotel omdat we van plan waren nogal lang in de stad te blijven. Bella bella is het geworden; schoon, prima bed, wel een gedeelde badkamer en alleen electra op de gang, maar voor een prikkie dus prima! Na even chillen op de kamer hebben we in het hotel ontbeten en zijn direct naar de Wat Po tempel gegaan om ons daar in te schrijven voor een massage cursus. Nadat we dat gedaan hadden hebben we Wat Po zelf bekeken, een prachtig mooi en groot complex van tempels. Daarna weer terug naar ons hotel en toen we net zouden lunchen kwamen we een stel uit Tjechie tegen waarmee we op trip naar Kakadu in Australie zijn geweest dus met hen gegeten en bijgekletst. Hierna plan de campagne gemaakt en een taxi genomen naar het Asia Hotel naar een travestieten show. Ik ben daar 11 jaar geleden geweest en vond het toen helemaal geweldig, dus dat moest Sander ook echt een keertje beleven. En een belevenis was het zeker! Ik vond het weer helemaal super! En Sander kon zich er nu ook wel wat bij indenken dat mannen door dergelijke lady-boys in de maling genomen worden, hij zou er ook ingetrapt kunnen zijn. Er zaten gewoon hele mooie 'vrouwen' bij. Bovendien was het ook super grappig dus echt een aanrader om een keer te doen als je es langs komt in Bangkok ;-)

Helemaal high van de show dacht ik, om maar in het thema te blijven, gelijk maar door te gaan naar een ping-pong show. Nadat een slimme taxichauffeur ons voor een prikkie naar z'n show bracht wat de enige in de stad zou zijn (ja tuuurlijk!) en dus ook super duur (gelijk de reden van het goedkope ritje verklaard) maar helaas voor hem zijn we van het bezúnigen-als-t-maar-kan en geloofden we er niets van dus hebben we zelf een volgende tuk tuk genomen naar een andere plek. Na wat ge-onderhandel daar konden we naar binnen. Ik had dit ook al een keer gezien maar vond dat Sander deze Thaise cultuur toch ook wel even mee moest pikken. We hebben ze hele verjaardagsslingers uit hun doos zien toveren, soms zelfs met scheermesjes eraan. Tja, we moeten zeggen dat ze 'er' toch verbazingwekkend veel mee kunnen, een sigaretje of twee roken, kaarsen uitblazen, een brief schrijven in correct engels (dat is al een wonder an sig) Bovendien konden ze best redelijk richten met het afschieten van de beroemde ping-pong balletjes (die hebben we even niet proberen te vangen). En onze buurman had, tot irritatie van zijn vriendin, ontdekt dat als een man alleen naar het toilet ging werd gevolgd door meerdere 'dames' die hem waarschijnlijk wel wouden helpen met wat dan ook.... Sander had toen ook een opvallend zwakke blaas ;-) maar hem volgden ze niet hahaha. Wij vonden het eigenlijk best grappig om te zien en echt sexy is het niet, daarvoor keken ze te verveeld en/of sjacherijnig. Maar gelukkig konden ze andere klanten wel happy maken (je zag er van alles zeg maar). Nadat we de taxi terug hadden gepakt en net ons hotel in wouden lopen kwamen we Dale en Adrian tegen, onze buren van de camping op Kalbari, Australie! Zoooo toevallig, dat we op één dag twee stellen van Australie tegenkwamen in onze straat! Dus we hebben met hun nog een drankje gedaan en bijgekletst. Hun volgende bestemming is Burma en wij wisten niet eens dat toeristen daar naartoe konden. Ze wachtten toen nog op hun visum wat ze later gekregen hebben ennnn ze hebben ons enthousiast gemaakt hetzelfde te doen! Het was een super leuke maar errrrg lange dag.

Zoveel we op die eerste dag hebben gedaan zo weinig hebben we de volgende twee dagen gedaan. We wouden eigenlijk verhuizen naar het hotel van Dale en Adrian maar werden pas om 11.45 wakker dus dat ging niet meer lukken en daarna ging alles langzaam. We hebben wat praktische zaken geregeld en wat in de omgeving rondgelopen, op zoek naar cadeautjes omdat we ook snel naar Nederland zouden. Op Woensdag begon onze cursus, ik op voetreflex massage en Sander voor een algemene Thaise massage cursus van allebeide 5 dagen. Halverwege de eerste dag had ik al door dat mijn cursus voet massage was en dat ik geen echte voet-reflex massage. Bovendien hadden we die eerste dag al alles doorgenomen en zouden dag 2 t/m 5 herhaling zijn. Dat was me iets te simpel, zelfs voor vakantie. Dus na veel geregel ben ik direct op de tweede dag overgegaan naar dezelfde cursus als Sander (maar wel met een eigen klasje en in een ander gebouw) waar je veel meer leerde. De cursus was van 9 tot 16 dus we werden alle 5 dagen behoorlijk bezig gehouden. Maar met resultaat! We zijn nu gecertificeerde Thai masseurs! In het weekend hadden we een dagje tussendoor vrij genomen om cadeautjes in te kopen op de Chatuchak weekend market, wat een mega grote markt!!

Op een van die dagen heb ik nog een mega ruzie gemaakt met onze hotel manager. Ik ging nl twee kopjes lenen van het restaurant beneden en maakte de catostrofale fout door het rechtstreeks aan de dames van het restaurant te vragen en niet aan de bitch achter de receptie en toen kreeg ik me toch een uitbrander van dat mens. Omdat ik het aan haar had moeten vragen en niet rechtstreeks bij het restaurant! Duhhh. Ik stond even perplex dat ik hiervoor zo'n uitbrander kreeg maar was alweer op weg naar onze kamer toen ik me ineens bedacht dat het toch wel belachelijk is om je als hotelgast zo te laten uitkafferen voor iets dergelijks en besloot dat toen aan de betreffende 'dame' te gaan zeggen. Dus ik terug naar beneden en zij tegen haar dat ik misschien iets had gedaan wat haar niet helemaal beviel maar dat het mij niet beviel hoe ze mij dat schreeuwend duidelijk maakte en dat ik graag fatsoenlijk behandeld diende te worden. Zooooooo, dat was ze even niet gewend! De scheur ging weer open en weer zette ze het op een schreeuwen, ik weet al niet meer wat maar weinig relevant, ze deed het ook gerust waar allemaal hotel gasten bijzaten in het restaurant, zichzelf heftig voor schut zettend... Weer zij ik, heel kalm, tegen haar dat ze niet zo moest schreeuwen maar het ging maar door... Tja toen heb ik het maar opgegeven. Toen ik het later aan Sander vertelde heeft hij nog es stennis lopen maken bij/met haar (omdat we een klacht wouden indienen maar helaas en onverstelbaar genoeg bleek zij zelf de manager te zijn...). Zij tweeen waren echt heftig aan het schreeuwen dat ik me later een beetje zorgen ging maken over het feit of onze spullen nog wel veilig waren in de kamer. Dussss, ben ik na 2 uurtjes weer terug naar beneden gegaan om haar maar direct te vragen of ik me nu terecht zorgen moest maken over onze spullen (of te wel of zij ervoor zou zorgen dat er ingebroken zou worden) en dat zij ze van niet en ze leek oprecht dus we zijn daar gebleven en het is goed gegaan.

Op dag dat we naar Nederland zouden vliegen moest ik nog examen doen en is Sander de laatste dingen regelen. Het examen was ook een lachertje trouwens, we moesten met z'n drieen tegelijk en die thaise meiden zaten me gewoon te volgen... En bij het theoretische deel werden de antwoorden aan de thaisen voorgezegd door de lerares...


26 mei zijn we dus naar Nederland gevlogen voor twee weken vakantie, en het was geweldig! We zijn tijdens deze reis Nederland wel meer gaan waarderen. En hoewel we ook weer blij waren weer terug te gaan lijkt het ons ook weer heerlijk om straks echt weer naar huis te gaan. Maar als dat in Maart 2010 is is dat prima! Ondertussen hebben we hier een en ander af te maken, thuis hebben we even niets meer te doen. Na uitgezwaaid te zijn door Petuul en Ineke zijn we weer retour Bangkok gegaan op ma 8 Juni, nog even genieten van de wijn aan boord en terug naar ons fantastische hotel ;-)

We hebben gelijk het visum voor Myanmar aangevraagd en in de tussentijd konden we wat meer van Bangkok bekijken. We zijn naar de Grand Palace geweest, Chinatown, ritjes met de ferry over de rivier, wat gaan drinken op een rooftop op de 20e etage van de Tower Inn met een geweldig uitzicht, naar het Lumpinipark etc. We wouden ook naar de Banyan Tree hotel maar dat bleek behoorlijk prijzig te zijn (voor ons backpackers) maar hier hadden we een creatieve oplossing voor bedacht. We hadden nl een hele goeie fles champagne van Almar gekregen en vonden dat de ideale plek om die op te drinken dus hebben ze gevraagd of dat mocht als we kurkgeld betaalden. En ja dat kon!! Dus wij heerlijk aan de champie tussen alle rijke lui op de 61e etage!!! En een echte super plek is dat, absoluut een aanrader voor als je op vakantie bent!

Ondertussen waren we elke dag bezig met contact krijgen met AYC een organisatie die engels les geeft aan thaise kinderen op scholen in een soort schoolkamp maar zonder succes. Op een gegeven moment waren we het zat en hebben een taxi genomen daar naartoe. We kregen gelijk een intake en konden de volgende dag beginnen! Dus zondag met groep leraren/leraressen (helft thais, helft buitenlanders) met de bus naar Sisaket wat zo'n 700 km ten NO van Bangkok ligt voor een weekje zomerkamp. Daar hebben we maandag tm zaterdag lesgegeven van 8.00-16.00 wat op zich maar 2 echte eigen lesuren en voor de rest begeleiding bij de diverse spelletjes, echt een leuk kamp voor de kids (12 tm 18 jaar). En wij zijn ook net zo dol op spelletjes als die kids! Een van de onderdelen was mbv oude kranten 2 figuren maken en die laten optreden in een toneelstukje op het podium. De verhaaltjes waren echt te simpel, allemaal over jongetje-ontmoet-meisje-en-worden-verliefd en klaar! Maarrrrr, dan zijn er de lady boys, en dat zijn er veel!!! en die willen maar al te graag een sexy dans optreden weggeven!! En de hele zaal met 300/400 kids ligt dan plat! Echt onverstelbaar. Gay zijn is hier zo populair dat een hoop jongetjes maar doen alsof, dan horen ze er ten minste bij... En onze thaise mede-begeleiders hebben dat ook wel bevestigd. lesgeven deden we trouwens meestal voor 2/3 van de klas want er zat altijd een populair groepje achterin wat niet meedeed. Die hebben we maar leren negeren want je kreeg ze toch niet mee/stil en dan konden we verder gaan met de studenten die wel wouden. Thaise kinderen kunnen nl niet zakken dus als je ouders genoeg geld hebben of een eigen zaak dan is je toekomst al verzekerd en hoef je niets meer te doen, en slagen doe je toch wel. Zo houden ze het land lekker dom.... Het niveau engels ligt trouwens erg laag en dat is wel jammer. s'avonds hebben ons vermaakt in onze luxe hotelkamer of wat gedronken met de medebegeleiders want in het dorp zelfs was niet veel te doen. Al met al vonden we het een leuke ervaring, weer eea van de thai geleerd en hopenlijk wat kids wat over de wereld en engels bijgebracht.

Terug in Bangkok hebben we daar nog een nachtje geslapen, wat gesport, naar de Patpong markt geweest en nog een drankje op de Tower Inn gedaan, en daarna de bus naar Kanchanaburi genomen. Daar hebben we een super leuke bungalow op het water genomen in een gezellig resort voor een absoluut prikkie. Er zaten daar gezellige mensen waar weer es mee konden koehandelen. De volgende dag hebben we een brommer gehuurd en zijn naar de tijgertempel gegaan waar je de tijgers kunt aanraken. Sander heeft (is) zelfs (door) een pub van 6 maanden uitgelaten aan de lijn! Dat was weer een feest om de fotograferen uiteraard. De volgende dagen hebben we veel gechilled bij ons huisje, de tweede fles champie opgedronken (alweer bedankt Almar!! Hij was super), bij het zwembad van de buren gelegen & leuke mensen ontmoet en uiteraard naar de bridge over the river kwai geweest incl. museum wat zeer indrukwekkend was (de jappen hebben destijds nederlanders, australiers, engelsen, en de thai die spoorlijn onder onmenselijke omstandigheden laten aanleggen). We zijn ook een dagje naar het Erawan National Park geweest waar super mooie watervallen zijn om naartoe te hiken en om heerlijk in te zwemmen en je voeten in te laten opeten door de visjes. Gratis visspa. Na een weekje zijn we met de bus naar Bangkok gegaan en weer de goed bevallen nachttrein naar Chang Mai genomen.

Chang Mai is een rustig leuk stadje waar je eigenlijk alleen kan shoppen op alle nacht en dagmarkten (en er zijn er veel!!!). Daarnaast heeft het wel wat leuke kroegjes, sommige met live muziek. Na twee dagen te hebben geshopt en gekroegt ben ik met een 3 daagse trekking tour meegegaan en is sander even alleen in de stad blijven chillen. De trekking was super, het was een leuke groep van 8 jonge lui, geen stelletjes en makkelijk contact mee te leggen. De eerste dag was behoorlijk pittig, na een relaxt olifantenritje waar ik gelijk onder de modder werd gespoten omdat mijn buurman Gavin ze banaantjes aan het voeren was begonnen we in de stromende regen de hike (dank zij Sander had ik de goede poncho mee dus werd alleen nat van mn eigen zweet..), heeel mooi maar ook heel glibberig door het rijstterassen landschap en tot 18uur dus tot iedereen doodop was. Pas na de hike merkte ik dat ik toch een tikkie ouder ben dan dat grut, ik was de enige die stond te poppelen (en ook werkelijk ging) om te douchen.. Na de douche en een heerlijke maar niet pittige maaltijd zijn we gaan zingen met begeleiding van Gavin op gitaar, heel knus. De volgende twee dagen waren easy peasy vergeleken met de eerste, twee uurtjes hiken en zwemmen bij een waterval. Bij de tweede overnachting in de jungle hadden we een natuurlijke spa waardoor ik meer mensen zover kon krijgen zich te wassen hahahaa. Die avond hebben we wat drank spelletjes gedaan met tussendoor schieten op een blikje (die ik ondanks een behoorlijke portie wiskey nog raakte ook, jeahhh!!). Dag drie werd na het hiken afgesloten met raften op een bamboo-raft die behoorlijk te keer ging. Met geen droge schone draad en stinkend kwam ik weer terug! sander had heerlijk kunnen chillen en wat leuke mensen ontmoet waarmee we die avond nog wat zijn gaan drinken. Onze laatste dag hebben we nog wat inkopen voor ons nieuwe huis proberen te doen wat geresulteerd heeft in prachtige pantoffels voor Sander ;-). Toen zat Chang Mai er weer op en hebben we onze favoriete nachttrein naar Bangkok weer genomen om daar nog een dagje te blijven voordat we doorvliegen naar Burma. Het plan was eigenlijk om over land vanuit Chang Mai daar naartoe te gaan maar het schijnt dat dat te gevaarlijk is, er waren net 2 toeristen doodgeschoten... De komende tijd dus even geen contact meer van ons want we kunnen niet bellen, sms'en en moeilijk mailen vanuit daar. Als we in China zijn laten we weer van ons horen.

Wederom vanuit de nachttrein, groetjes van Sander en Sjoerdtje

de foto's: http://picasaweb.google.com/sanderensjoerdtje/ThailandPart2#

  • 08 Juli 2009 - 10:03

    Niek:

    Leuk hoor S&S en mooie foto's. Ik heb nog geen tijd gehad voor het verslag ...

  • 08 Juli 2009 - 10:21

    Annoesjka:

    Veel plezier in Burma! Ik ben benieuwd naar de verhalen van daar.

  • 08 Juli 2009 - 10:43

    Evelien:

    hé jullie,
    Weer te gekke foto's en een leuk verhaal erbij!!! Heeft Sander een tatoeage op zn enkel laten zetten??? Verder even een kritische noot, hoe mooi die foto's ook zijn van de tijgers.... worden ze wel goed behandeld daar? Ik zie dat ze aan kettingen zitten... hetzelfde geld voor de olifanten tripjes etc.. ik neem aan dat jullie wel nadenken over waar jullie je geld aan geven zodat jullie geen foute praktijken steunen..? Heel veel plezier in Myanmar en ik verheug me alweer op het volgende verslag meer van de 'vet coole' foto's!! XX Groetjes,
    Evelien

  • 08 Juli 2009 - 18:26

    Hanka:

    Ha! Hier nog een berichtje;-). Wat doen jullie toch leuke dingen! Maar ik ben het wel met Evelien eens hoor over de tijgers. Wel heel mooie foto's. Vooral een paar van jou Sjoerdt (sorry Sander;-). Doen jullie wel een beetje voorzichtig daar met die gekke hotelmanagers. Heel veel plezier in Birma(Myanmar tegenwoordig geloof ik)en tot in China. XX Hanka

  • 10 Juli 2009 - 17:26

    Katja:

    Hee Sloerdt en Sander!

    Jammer dat ik jullie bezoek aan NL heb gemist!! Onze vakantiefoto's zijn niet zo mooi geworden als die van jullie ;-)
    maar blijf ons vooral blij maken met al dat moois!

    groetjes,
    Katja

  • 12 Juli 2009 - 19:54

    Sevgi A.:

    Dag S&S,

    Mijn eerste reactie was bij het zien van de foto's "Oh mijn God, dit is geen massage, maar meer een wurgspel!" Dat lijkt me echt pijnlijk
    ;-S Het zijn weer prachtige foto's die jullie hebben gemaakt en lef die jullie hebben, met de tijgers!!!!

    Hier is het alleen maar aan het regenen en saai.... Oh jah, trouwens ik vond het super om jullie beide eens weer te zien in NL.

    Geniet van jullie vakantie en tot gauw....

  • 12 Juli 2009 - 19:57

    Sevgi A.:

    Nog iets kleins, ik geef Hanka gelijk, mooie foto's zit erbij van Sjoerdtje, Sander... Sorry.. Meer je best doen, de volgende keer... hahah

  • 17 Juli 2009 - 16:50

    Marens:

    En ik maar denken 'waar ken ik die verhalen van..'. Duurde even voordat ik doorhad dat een deel van het verslag nog van voor jullie bliksembezoek aan NL was. Foto's zijn super. Fantastich, die plaatjes van die kids met die papieren creaties.
    Dikke kus uit blijdorp!

    Marens

  • 18 Juli 2009 - 17:11

    Ineke:

    .. mooi dat ik vandaag een berichtje van jullie had, wantte... die laatste zin over die toeristen in dit mooie verhaal, en dan een paar weken "verdwijnen" maakt de gerustheid er natuurlijk niet groter op ;-) Goed dat alles fijn gaat daar! Enjoy!
    X Ineke

  • 27 Juli 2009 - 12:27

    Jan:

    Hoi Sjoerdtje en Sander,
    On wijs leuk weer jullie hele verhaal te lezen, wat een ervaringen allemaal op toch een betrekkelijk klein deel van de wereld!!
    Heel gaaf allemaal,....hoewel sommige dingen in jullie verhaal helemaal niet gaaf zijn natuurlijk!
    Wat een verhaal bijvoorbeeld van die muts van een hotel manager....dat je zo rustig kon blijven! hahaha.

    Ik ben net weer terug van een 3 weekse vakantie met vrouw en kids naar Spanje...tja, verschil moet er zijn.
    Maar het was ook daar super, weinig toeristen waar we zaten en alleen maar waanzinnig lekker weer!!

    Heel veel plezier op jullie verdere reis en doe voorzichtig.....China is Super!!!

    Veel plezier!
    Bye, Jan Wagenaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Rangoon

Aussie en Azie reisje

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2010

Tibet en Nepal

15 December 2009

West China

29 Oktober 2009

China deel 1

10 Augustus 2009

Myanmar

08 Juli 2009

Thailand part 2
Sander en Sjoerdtje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 25146

Voorgaande reizen:

29 December 2008 - 29 Maart 2010

Aussie en Azie reisje

Landen bezocht: