Selamat Datang Indonesia - Reisverslag uit Bondowoso, Indonesië van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu Selamat Datang Indonesia - Reisverslag uit Bondowoso, Indonesië van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu

Selamat Datang Indonesia

Door: Sjoerdtje

Blijf op de hoogte en volg Sander en Sjoerdtje

24 Februari 2009 | Indonesië, Bondowoso

Zijn we weer!!! En we gaan het proberen wat korter te houden.

Broome (part II)

Na het vieren van Sander’s 30ste verjaardag zijn we begonnen met proberen de camper in te leveren in Broome ipv Darwin gezien de wegen overstroomd bleken te zijn, en we daar dus echt niet konden komen. .Nou dan kon, maar daar wou Apollo wel een kleine ‘toeslag’ voor, ze zaten aan zo’n 2400 Australische dollars te denken!!! (= 1200 euro). Nou, wij dus niet! Dus de gok genomen, en wel richting Darwin gereden, samen met James.

Na 250 km rijden werden de wegen inderdaad al natter tot we aankwamen bij een nieuw ontstane kolkende rivier over onze weg heen….. 60cm boven de weg…. Daar hebben de Aboriginals overigens geen enkel probleem mee, zij rijden daar in een sedan zonder moeite al gillend met kinderen en al doorheen.

Buschauffeurs, trukkies en andere blanken vinden dit wel iets te riskant. Als leden van de laatste groep hebben we ons kamp opgeslagen aan de kant van de weg, op een hoger dus veilig gelegen gedeelte, samen met James en nog een auto met 3 aussie meiden die als strontvliegen om James heen hingen. Toch fijn dat de dames onze indruk over alcohol en aussies hebben bevestigd, ze begonnen het na een paar drankjes al op een gillen te zetten, dat klonk bekend… Gezien wij niet meededen om de gunsten van James mochten wij het gegil de hele nacht aanhoren, fijnnnn.

De volgende ochtend, niet zo fris, om half zeven wakker en kijken of het water over de weg al gezakt was. Helaassss, helemaal niets, nog steeds 60cm en het zag er niet naar uit dat het die dag zou gaan zakken volgens de locals die ook hadden overnacht bij de rivier. Bovendien zou de Victoria river zelfs 2 meter boven de weg staan, en dat zouden we al helemaal nooit halen. Het leek daarom qua tijd niet meer haalbaar dus we zijn maar terug gereden naar Broome. James had meer tijd dus die ging nog wachten. Ons plan de campagne was om de camper op transport te zetten naar Darwin of onderhandelen met Apollo over de boete (goedschiks of kwaadschiks door te dreigen met slechte PR). Dus terug naar de camping op cable beach.

Daar hebben we tenminste nog wel genoten van een heerlijk relaxed weekend met mooi weer, wat wijntjes en een prachtige zonsondergang op het strand, met nog een heerlijke warme duik in de nacht (er zitten daar krokodillen maar ze hebben ons niet gevonden!). We konden nu ook eindelijk weer es genieten van wat privacy zo zonder James..

Maandag 9 feb, veel aan de telefoon gezeten met de PR dame van Apollo en de boete naar 1520 dollar weten te halen, scheelde in ieder geval wat en dan konden we maar weg, we hadden Broome onderhand wel gezien. Dus vliegticket naar Darwin geboekt voor de dag erna. Aangekomen in Darwin kwamen we James gelijk alweer tegen in het internet cafe, het is zo’n klein landje ook dat Australie ;-) Hij had het geluk gehad om de volgende dag er doorheen gesleept te worden door een truck, en die Victoria river stond helemaal niet over de weg heen…. Balen dat we deden….. 1000 euro lichter.. Lekker die info van de overheid en de locals….

Maargoed… Toen maar een dure (tja we waren al zo lekker bezig geld uit te geven) 3 daagse tour geboekt, om toch nog wat te zien van het gebied wat we hadden gemisd. De eerste dag gingen we naar Litchfield NP waar we een super mooie waterval hebben bezocht waar we in konden zwemmen. Daarna mega grote termoeten hopen waaronder een van 7 meter hoog!! Zo groot hadden we ze nog niet gezien onderweg, zeer indrukwekkend!! Net als de koningin van zo’n hoop trouwens. Zij bepaald nl met een spay die ze toedient op haar onderdanen wat ze worden in’t leven; haar werkpaarden, soldaten of hulp in de bevruchting; wat een wijf!! Er zitten overigens net zoveel termieten in zo’n hoop als een koe groot is en dat terwijl een termiet een derde van een mier is! Wouw!!

Na een ‘lichte’ lunch van 4,5 broodje hot-dog voor Sander hebben we een krokodillen cruise gedaan. We zaten nog maar nauwelijks in het bootje of de eerste kwam er al aan. Echt indrukwekkend om een krokodil op minder dan 1 of 2 meter van je vandaan te zien zwemmen. Geweldig! Toen we een beetje croc van formaat hadden gevonden ging de schipper hem voeren. Megasupergaaf. Zo’n ding springt dan omhoog vanuit het water en springt naar het aas. En als je die kaken op elkaar hoort komen steek je je vingertjes niet meer overboort! (Pa, Lida en Niek, die aligatoren in de Everglades waren er niets bij). De schipper voerde de adelaars die boven de boot vlogen ook nog even. Die pikte het voer zo uit zijn handen (hadden jullie ook leuk gevonden Bauke Jan, Ansje en Elske, moet je later ook maar even voor naar Australie).

‘s Avonds hebben we in tenten op een camping geslapen en kon Sander zijn profie skills als vuurmaker tonen door weer een kampvuur te maken (dat valt niet mee met alleen doorweekt hout!) Op deze camping waren ook tientallen kleine Walibi’s (dit zijn mini kangaroes). De volgende dag 6 uur op om Aboriginal kunst te gaan bekijken van miljoenen jaren oud (duidelijk verplicht onderdeel….) en daarna door de stromende regen een hike van 6 km naar een super mooie waterval gemaakt. Aangekomen bij deze waterval kwam de zon als een duveltje uit een doosje te voorschijn en hadden wij ons verdiende idilisch moment. Zie de foto’s maar.

Op de tweede camping hadden we even een verkeerde tent gekozen, hij was namelijk al bezet door 1000den huisdiertjes…. maar voor Sander de gelegenheid om zijn onderhandelingstechnieken vast te slijpen. We zouden daarna namelijk naar Azie waar je niet anders doet. Dus sliepen we daarna in een heeeeerlijk grote tent met 2 echte bedden, een fan en echt licht en dat is een hele luxe voor daar. ‘s Avond allemaal nieuwe kaartspelletjes geleerd van de Ieren en Israelieten. En nog bezoek gehad van…. James die ook een toer had geboekt en toevallig op dezelfde camping terecht kwam. Wederom, wat is Australie toch een klein landje. ;-)

Dag drie, 5.30 opstaan en gelijk al aan de wandeling, 7 km naar Molina Rock, een super mooie waterval waar onze gids overigens als een idioot naar toe reed, zo 100 km p/u waar wij zo’n 20 hadden gereden. Die dag scheen het zonnetje lekker omdat we er de avond daarvoor flink op hadden gedronken, dus zie je wel drank loont. ;-) Die dag een King Brown gezien, dit is een van de dodelijkste slangen in Australie. Daarnaast vele creepy spinnen en de 1000 dollar ducks (deze eenden hebben hun naam te danken aan het feit dat wanneer je er een doodt je een boete krijgt van 500 dollar, maar omdat ze altijd saampjes leven zal de andere kort daarna overleiden aan liefdesverdriet en krijg je de boete 2x.)

‘s Avonds het afsluitingsdiner in het Victoria Hotel waar je eigenlijk sowieso gratis kan eten (ehhh…hadden we al 2x gedaan voor de toer) en nog meegedaan aan de gekke spelletjes, zoals; steppend naar de bar met je kont zittend op de step, bier drinken en weer terug. En daarna meegedaan aan een soort valentijnspornodanswedstrijd, daar zijn we tenminste nog 2e mee geworden, van Engelsen win je sowieso natuurlijk niet want die gaan echt te ver…. Wel heel erg gelachen en onze Nederlandse en Tsjechische toergenoten nog voor het blok gezet om mee te doen. En ja echt romantische avonden konden we nog genoeg vieren op Bali.

De volgende dag vliegen naar Bali met 8 liter wijn in de baggage waar ik enigszins over in de stress zat. Het was ook wel terecht want we moesten een verklaring in het vliegtuig invullen of we oa. meer dan 1 liter alcohol per persoon bij ons hadden, bovendien hoorden we van de stewardessen dat er streng gecontroleerd werd dus liegen was geen optie, daarom maar besloten het aan te geven. Aangekomen op het airport ging Sander de wijn dus aan geven. Met de onderhandelings technieken op scherp heeft ie de boete weten te beperken van 120 dollar wat officieel zou moeten naar 25 dollar. Weg stress… welkom lekkere wijn en prachtig Bali!!!

Snel een super resort gekozen om 4 a 5 dagen bij te komen. Rama Beach Resort en dit ligt vlak bij Kuta de place to be op Bali. Super lekker en goedkoop eten en drinken in het dorpje en hele dagen bij het zwembad hangen. Wat een super resort was het. Geweldige mooie kamer met een romantisch kingsize hemelbed. Altijd vriendelijk lachend personeel en een heerlijk uitgebreid ontbijt. Af en toe even het dorpje in met z’n tweeen om even te genieten van de heerlijke bakkertjes en restaurantjes. Op de een na laatste dag nog een heel leuk stel ontmoet uit Deventer, Jurriaan en Herman, waar we veel en gezellig mee gekletst hebben.

De volgende dag en tevens laatste dag op Kuta gingen we met een dagtour raften op de Tegala rivier. De heen en terug reis was op zich al de moeite waard, wat is het een echt mooi eiland (we hadden het nog niet echt gezien natuurlijk). Het raften was echt heftig, we werden van kei naar kei gesmeten op die wilde rivier met maar heeeeel weinig rust momenten, en zo nu en dan een douche van een waterval. We zijn ook twee heftige watervallen af gegaan, een van 2 meter (prima te doen) en van 4 meter!!! (ik zit liever in de achtbaan). Engggggg. Maar is ook weer goed gekomen. Daarna een heerlijke lunch als afsluiting. Terug aangekomen op het resort zijn we na een heerlijke douche de taxi in gesprongen om naar de andere kant van het eiland te gaan, Gilimanuk, om daar de volgende dag een hike te maken in het West National Park.

Wordt vervolgd

De foto’s

Australie deel 3:

Indonesie deel 1:

• 24 Februari 2009 - 04:38

Emo:

lekker opstaan met dit soort berichten.... terwijl het hier koud en nat is en de lunch NIET bestaat uit hot-dogs.
    Veel plezier

• 24 Februari 2009 - 07:04

Anna:

Heel vervelend hoor, die berichten van jullie. Zit ik hier in dit kale kikkerlandje! <);0)
    Ik vind het super om jullie verhalen te horen. En jullie genieten volop! Heel veel plezier in dat paradijsje!! Kan niet wachten op het volgende berichtje!

• 24 Februari 2009 - 07:44

Sevgi Ata:

Goedemorgen S&S,

Prachtige foto's en weer zo'n mooi verhaal van gemaak! Geniet vooral van de zon S&S! Want hier is het koud en ..... weer. (laat ik beleefd blijven, aangezien andere dit ook lezen) ;-)

Tot de volgende avontuur,

Sev

• 24 Februari 2009 - 08:25

Hanneke Apon:

Hoi eindelijk weer even de tijd gehad om naar jullie verhaal en heel mooie foto's te kijken (ben n.m. ziek geweest) ik ben blij dat alles goed met jullie gaat en dat jullie lekker genieten, ga lekker zo door. Veel plezier!!!

• 24 Februari 2009 - 09:39

Margaret:

wacht, even de verse sneeuw van mijn schouders kloppen... ja, geweldig wat een verhalen en prachtige foto's! Hou je taai! gr Margaret

• 24 Februari 2009 - 10:52

Eve Schuette-Ratha:

Leuk om jullie reisverhalen te lezen maar nu jullie in Indonesie zijn gaat mijn hart toch sneller kloppen, daar ligt tenslotte een gedeelte van mijn roots. De foto's gezien hebbende denk ik dat het vlg jr toch weer een reis naar Indonesie gaat worden. Dit jaar gaat het de westkust van de US worden. Ben momenteel druk doende met de (laatste) sponsorloop voor de Orang Utans tijdens de RTM marathon op 5/4. Heel veel plezier verder!

• 25 Februari 2009 - 07:18

Jan:

Jongens wat een verhalen!
    Geweldig om allemaal weer te lezen! Jullie komen met een enorme "bagage" en veel nieuwe energie ooit weer naar hier. Hoewel....ik zie ook wel een toekomst daar voor jullie in het verschiet! Anyway....ENJOY! Tis allemaal beter dan hier...veel financiele ellende, maar we ploeteren fijn verder.
    Veel plezier en doe voorzichtig. Gr. Jan

• 28 Februari 2009 - 22:49

Michel & Linda:

WAUW.....weer super leuk om een reisverslag te lezen! En wat een mooie kiekjes!! (wij worden al jaloers..)

Geniet van al het moois, zoals jullie weten missen jullie hier niks ;)
    Wij kijken alweer uit naar jullie volgende verslag...

• 02 Maart 2009 - 12:18

Michael De Graaf:

Hoi Sjoerdtje en Sander,

Bedankt voor jullie lazy letter. Jullie zaten toen in the Northern Territory. Wat is dat Australië een fantastisch geweldig land met mooie steden, ruige natuur en een ontspannen mentaliteit met een gevoel van vrijheid.
    Vindt het geweldig leuk dat jullie zo aan het genieten zijn. Jullie hebben mooie foto’s gemaakt. Die van de Harbor Bridge met het vuurwerk wat afgaat en de Three Sisters in de Blue Mountains zijn wel mijn favorieten ( of zijn die van het web?).
    Nu alweer het volgende avontuur in Indonesië. Met al die vaccins in jullie lijven denk je dat er niets kan gebeuren, maar wil toch zeggen take care en ik zal jullie met belangstelling blijven volgen.
    Groeten Michael

• 02 Maart 2009 - 15:05

Mirjam:

Ha Sander en Sjoerdtje!
    Super al die verhalen en fotos van jullie! Blijf lekker genieten!

Groeten, Mirjam