Jes we did it - Reisverslag uit Perth, Australië van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu Jes we did it - Reisverslag uit Perth, Australië van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu

Jes we did it

Door: Sjoerdtje

Blijf op de hoogte en volg Sander en Sjoerdtje

14 Januari 2009 | Australië, Perth

Eindelijk plaatsen we dan ons eerste bericht en we moeten gelijk een hele inhaalslag maken. Er is gewoon zoveel te doen en alles is zo leuk…

Maar; Iedereen Gelukkig Nieuwjaar!!!!! En bedankt voor alle goede wensen.

De vlucht:
Wat een ramp! Lang!!!! We begonnen vrolijk in de trein naar Frankfurt met een goede fles champagne uit '93 en chocolade, om even het backpakkers gevoel te pakken te krijgen zeg maar... De eerste vlucht naar Beijing van 9.5 uur ging redelijk, we hebben wel wat geslapen en Sander heeft twee dubbele warme maaltijden gehad (om te acclimatiseren had ik wat sultana's meegenomen). In Beijing even overstappen voor Sydney dachten wij en lekker verder slapen. Maar omdat we in Beijing het land binnengekomen waren moesten we even in Shanghai stoppen om ons daar weer uit te checken….en we werden een mooie stempel in ons paspoort met een visum voor één dag rijker. Gelukkig hoeven er hier niet te wachten omdat de geöliede bureaucatie ons volledig bezig hield. Mooi op tijd aangekomen in Sydney bleek dat mijn backpack helaas in Beijing achtergebleven te zijn.... Daar stond ik dan met mijn warme spijkerbroek, stadse schoentjes en dikke trui onder de heerlijke Sydney zon..... En hoe dol ik ook op shoppen ben, verplicht shoppen gaat me niet heel goed af, resultaat; slippers waar ik de tweede set blaren op gelopen heb en een jurkje dat je op 1000 verschillende manieren kunt dragen, maar waarvan ik er geen een heb kunnen vinden (daarvoor moet ik de dvd nog bekijken)…. Maar ach, we lieten het de pret niet drukken, het was bijna O&N!!!! Na het ‘geslaagde’ shoppen zijn we het gaan vieren met een heerlijk broodje van de Subways (3 jaar geleden ontdekt in Australie, lekker!!).

Na het toch wel nodige schoonheids slaapje in ons geweldig centraal gelegen en goedkoop geboekte hostel (ze waren net open toen ik de kamer geboekt had en er duidelijk nog niet over uit wat ze moesten vragen omdat ze na mijn boeking de prijzen verdubbeld hadden en de kamers gehalveerd, hahahah wat een geluk weer) hebben we om 20uur in het Hyde Park alvast een flesje champie geknald(backpakkers goedkoop deze keer, helemaal zoals het hoort) en zijn daarna de stad in gelopen om naar het eerste vuurwerk te kijken vanuit de Darling Harbour, super mooi!!! Helaas komt het niet helemaal (ehh eigenlijk totaal niet) over op onze foto’s dus we moeten nog wat leuke kiekjes jatten van internet om indruk mee te maken, maar dat volgt nog. Na dit voorproefje zijn we naar de echte place to be gelopen bij de Harbour Bridge waar we tussen de 1000den Aussies en toeristen op straat zaten te kijken tot de brug in lichterlaaie zou gaan. En dat was echt fantastisch, wat een vuurwerk, mooier dan we ooit gezien hebben! En lang! Het rare was wel dat vlak na het vuurwerk iedereen en-mass de stad uitliep (en wij ook want we waren helemaal kapot) en dat was nog een heeeeeeel eind lopen naar ons hostel, blaren.... Dus lekker op tijd het bedje in (half twee) Om half zeven had Sander besloten dat hij helemaal uitgeslapen was en wou ontbijten (geen ervaring met jet-lag dacht ik, maar helaas was hij niet voor rede vatbaar), dus hij ontbijtje halen (dat kon ik nog onderhandelen) en na de bananencake van MC Donalds (net leren kennen overdag, lekker!!) en wat chips (ik eet nooit chips maar lekker dat het was) zijn we verder gaan slapen. Om half vier werden we weer wakker! Toen hebben we maar de toerist uitgehangen en de Harbour Bridge in het zonnetje bekeken en ons tweede ontbijt genomen bij de thai met als afsluiting een drankje bij Bungalow 8 in de Darling Harbour. In Sydney lopen trouwens de meiden op veel te hoge hakken en vooral vandaag liepen ze er wel heel moeilijk op (waarschijnlijk van O&N). Tja toen voelde ik me des te minder vrouwlijk maar wel heel lekker op mn teva’s. Nog meer goed nieuws voor de heren, de ultieme mini-mini rok is in in Australie en de mini hotpants, maar dan wel met de zakjes eronderuit stekend. Bij thuiskomst was mijn backpack er weer! Wat was dat lekker!

2 Jan: Verjaardag van mn moeder! (had ik de dag ervoor gebeld, zo leuk dat ze zo verbaast was dat ik belde, leuk). Vandaaf verhuizen naar ons 2e hostel, met behulp van elke Aussie die ze zowat tegenkomen, wat zijn die mensen toch super aardig en gehulpzaam. Dit hostel was ook zeer luxueus (kost ook hetzelfde als een goed hotel in Nederland, maar ik had niet veel keuze meer als je het pas 2.5 maand voor O&N boekt..) dus Sander denkt nu dat alle hostels min. 3 sterren hotels zijn en mijn mijn verhalen van ranzigheid way-overdreven zijn…Omdat het een beetje een frisse dag was zijn we naar Paddy’s market gegaan, een mega grote overdekte markt, super gaaf! Nu zijn wij met z’n tweeën nogal shopaholics en hadden voor iedereen al bijna cadeautjes gekocht, alleen is dat natuurlijk wel een beetje overdreven als je net 2 dagen weg bent en nog 7 maanden te gaan hebt en dachten we het in Melbourne ook nog wel te kunnen doen... Voor de gezondheid zijn we maar boodschappen gaan doen om zelf te koken in het hostel, maar tjeemig wat zijn supermarkten duur hier! Afhaal of uit eten gaan is zoveel goedkoper, echt raar... Maar helaas heb ik Sander afgelopen twee jaar iets te veel gezond leven geleerd zodat hij nu al geen afhaal meer wil…

3 Jan: Omdat het niet zo mooi weer was en we dus niet naar het strand konden leek het slimmer om naar de Blue Mountains te gaan. Sander vroeg Bob (de manager van ‘t hostel) waar het mooie weer toch was en die kon hem vertellen in Alice Springs (uitleg, ligt midden in Australie waar het altijd bloody hot is). Sander moest heel hard lachen nadat ik hem de uitleg gaf, een uur ofzo later…Dus… met de trein naar de Blue Mountains, 80km in 4uur, het lijkt Azie wel.. Lopend naar de Blue Mountains kwamen we een Nederlands meisje tegen die ons graag wou begeleiden. Na een wandeling door de bossen van ca. 20km hebben we nog de giant steps gedaan, das niet voor mietjes! Een tering end (op ze haags) met trappen naar beneden in het dal en daarna met een knal rode kop hijgend weer omhoog, dan heb je weer gesport! Omdat het trouwens zo koud was bij aankomst hebben we hele mooie sokken gekocht voor in onze teva’s, wordt denk ik niet direct de nieuwe mode maar ik was er net zo blij mee als met een nieuw jurkje. Terug in het dorpje gingen we even naar de bakker voor een broodje en toen we er een uitgezocht hadden kregen we een zak vol en hoefden niet te betalen (anders zouden ze het toch weggooien) dat maak je in Nederland niet mee!

4 Jan: Eindelijk ff shoppen! Havaniana’s voor Sander omdat hij er ook bij wil horen (iedereen in Austr. heeft die nl). Lunch en een wijntje gekocht in de stad en lekker opgegeten in de botanische tuinen, zo relaxed en mooi is dat! Daarna wouden we ff wat foto’s schieten maar helaas waren de batterijen op.. Dus wij met de taxi naar het hostel, nieuwe fles wijn gekocht en onder het genot daarvan op het plat dak de batterij op laten laden en weer terug met de taxi naar het Oprah House, niet heel backpackers maar dat maken we op andere vlakken weer goed. Nog over de Harbour Bridge gewandeld en uit eten gegaan bij de japanner, wat hier wel te betalen is.

5 Jan: Laatste dagje in Sydney en nu zouden we het toch echt rustig aan doen. Begonnen met een mega zware fitness training in een gym (hier hebben we 2 dagen lang bijna niet van kunnen lopen en een paar bijzondere nieuwe spieren ontdekt). Daarna weer naar de botanische tuinen met een wijntje of twee..(dank zij tomtom, die kan alles overal vinden, ook slijters vanuit het park ;-)). Om 20uur zaten we dan in de bus, de Greyhound, naar Melbourne waar we om 8 uur s’ochtends stipt aankwamen. Wat een K- reis, backpacken is soms best shit, ik koop toch liever wat minder jurkjes zodat we de volgende keer kunnen vliegen..

6 Jan: Inchecken is ons mega kneuterig/ flower power hostel (helaas geen foto’s genomen) maar zo netjes (weer geen echte dus..). Wandelend door de mooie Fitzroy Gardens hebben we de Victoria market (enorm grote overdekte markthallen) bezocht en cowboy hoeden gekocht om even te beklemtonen dat we toeristen zijn (en is toch wel handig tegen de zon).

7 Jan: Na ff internetten hebben we een auto gehuurd omdat we morgen de Great Ocean Road willen rijden (naar de 12 apostels, wat rotsen in de Grote Oceaan zijn). Sander heeft een goede deal gesloten, 35 euro voor 2 dagen een prachtige Hyundai Getz. Na wat shoppen en het spontaan vinden van mijn favoriete winkeltje van 3 jaar geleden waar we ons blauw naar gezocht hadden in Sydney (schaam) een flesje bublie gedronken aan de Jarra rivier. s’avonds in een mega complex naar de bios, the day the earth stood still, wel aardig.

8 Jan: Boodschapjes gehaald bij de Victoria market en met de auto de Great Ocean Road op! Links rijden was wel even wennen maar ging Sander goed af. De Aussie vrachtwagen chauffeurs zouden we in Ned. De hells angels noemen (ze haalden ons gewoon in), in tegenstelling tot sommige porsches en BMW’s die wij weer inhaalden. Onderweg gebarbequed in een parkje aan het water (kan hier overal op public bbq’s) en de laatste betaalbare overnachting gevonden in Lorne, wat wel op een dorm was, Sanders eerste dorm (dorm=slaapzaal)! Hij was er niet zo blij mee in eerste instantie maar we hebben er heerlijk geslapen en was een schattig huisje in de bossen.

9 Jan: Na het ontbijt een watervalletje bekeken en verderop heel veel koalas, wat een leuke dingen! en niet eens heel schuw. De 12 cq 8 apostels waren weer een plaatje en een stop verder en verder en verder waren nog veel meer mooie plekjes (lorch arch en thunder cave), we hebben echt veel gelopen, maar was super mooi allemaal. Op de terugweg bij een wegrestaurant in de middel op nowhere een pizza gegeten en naar ons nieuwe hostel in St. Kilda gegaan (relaxed met de auto). Dit hostel zit boven een engelse pub en dat hoor je heeeeel goed in onze kamer dus we zijn maar beneden gebleven, er was ook een goede band en lekker gedanst.

10 Jan: Nadat we de auto ingeleverd hadden we boodschappen gedaan om aan de Jarra rivier te barbequen om daarna naar de nacht bioscoop in de botanische tuinen te gaan . Bij het bbq’en leerden we een leuk Aussie stel kennen waar het super gezellig mee was en we veeeeel flessen champie mee hebben gedronken, dus de bios hebben we maar overgeslagen.

De laatste twee dagen maar rustig aan gedaan, gewandeld in het park, naar straat theater gekeken op Federation square, naar het strand en uit eten en het skydeck bezocht waar je op 280 meter hoogte over Melbourne kan kijken.

Na zitten we in Perth en dit is wel even heel anders dan de vorige twee steden, stukken minder groot. We zitten hier 3 dagen en dat is ook wel voldoende. Gisteren wat rondgelummeld na een vermoeide vlucht, was maar 4 uur vliegen naar wel heel vroeg.. Vandaag heb ik geshopt en Sander is gaan sporten en net naar het strand geweest. Morgen gaan we naar Freemantle dat moet leuk zijn.

Onze foto’s kun je bekijken op: http://picasaweb.google.com/sanderensjoerdtje/Australia?authkey=Rgu3qRhkpG8&feat=directlink#

  • 14 Januari 2009 - 09:14

    Annoesjka:

    Heeeee Sjoerdtje en Sander: een heel zonnig, vrolijk, avontuurlijk 2009 en een hele goede reis.

  • 14 Januari 2009 - 09:37

    Petula:

    leuk om van jullie te horen. overigens hoef je voor een sub van subway niet helemaal naar australie hoor. die zit ook al jaren in Groningen en Amsterdam dus ik neem aan ook in Rotterdam ;-) Leuk om te weten voor als je terugkomt en heimwee krijgt. Veel plezier nog ;-)

  • 14 Januari 2009 - 09:39

    Laura:

    Hi Sjoerdtje en Sander,

    Super leuk om je verhalen te lezen en de fotos te zien.... Zeker jaloers op de korte broeken en topjes temperatuur die jullie daar hebben... Heel veel plezier en ik lees graag verder van jullie avonturen.

    Laura

  • 14 Januari 2009 - 10:07

    Patrick:

    Hé die Sjoerdtje!! (en Sander)
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken zeg, ik wordt gewoon een beetje jaloers. Ik heb je nog een chocoladeletter gestuurd maar ik ben bang dat die nu al door de muizen is opgegegeten hahaha. Erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Veel plezier.

  • 14 Januari 2009 - 10:36

    Wiepie:

    Hoi Sjoerdt en Sander,
    Wat een leuk verhaal en dat van de eerste 2 weken! Jullie genieten en dat is te zien. Mooie foto's, wat een prachtig land. Hier is het mistig en koud. Met Emma gaat het prima, de groetjes!
    Veel plezier verder!
    groetjes uit Wons.

  • 14 Januari 2009 - 12:19

    Klasien:

    Hey Sjoerdtje en Sander,

    Goed verhaal! Ik zou willen dat ik op een knopje kon drukken en >floep< in Australië zat. Heerlijk!!!!
    Tijdens de Great Ocean Road heb ik ook een nachtje in Lorne doorgebracht in een super grappig hostel van een man alleen. Met een hangmat op de veranda. Misschien toevallig dezelfde plek waar jullie zijn geweest...???
    Ik wens jullie nog veel plezier toe en geniet van de zon, de natuur, de koala's, de wijn, de havaianas etc.
    Ik heb nu al zin in het volgende verslag. Dus, blijven schrijven!!
    Mooi, ik ga weer verder met m'n werk....! :-(

    Tot de volgende keer
    XX Klasien

  • 14 Januari 2009 - 13:39

    Evelien:

    He Sj en San,
    Klinkt goed allemaal zeg!! In Fremantle aan 'the strip' kun je heerlijk koffie drinken en mensen kijken. Pas op met zwemmen in de zee (haaien). Geniet ze en groetjes,
    Evelien

  • 14 Januari 2009 - 20:13

    Katja:

    Wow wat een verhalen, klinkt nu al super zeg!!
    Goede start van een fantastische reis, heel veel plezier nog!!!

  • 14 Januari 2009 - 20:13

    Rosan:

    Hey Sander en Sjoerdje

    Net klaar met overwerken...geeft niet hoor, want ik zie dat jullie het leuk en gezellig hebben ;-) Een vakantie beginnen met champagne, dat kan toch niet beter! Ik weet nog dat eerdere vakanties van jullie eindigden met dozen champagne, weten we in ieder geval waar de voorgaande vakanties goed voor zijn geweest. En ja...ehh wat een ramp? Hmm?Overwerken of een lange reis met bestemming heerlijk weer een brug in prachtige kleuren. Met ons goed. lekker gezellig samen, best huislijk. Vandaag bericht gekregen dat huis wellicht in de zomer klaar zal zijn. Yahoo!
    Geniet van alle momenten.

    X Rosan

  • 14 Januari 2009 - 21:49

    Sevgi/Sevki:

    He Sjoerdtje en Sander,

    Wat leuk om te lezen hoe jullie heerlijk kunnen genieten in Australie!
    En ja,.... natuurlijk ook met jullie champagne erbij zoals je dat vertelde op werk! Grappig om te lezen dat de dames in Australie op hoge hakken lopen, ik moest gelijk aan mezelf denken, haha! Ik had echt niet geweten dat Australie zo mooi kan zijn, wauw! Trouwens wel fijn dat jullie ook foto's hebben geplaatst, mijn zus en ik hebben er van genoten. Blijf schrijven, want we willen op de hoogte blijven van jullie avontuurlijke reizen.

    Heel veel groeten uit de mistige en koude stad Rotterdam!!!

  • 14 Januari 2009 - 22:29

    Tante Lida:

    Hoi Sander en Sjoerdje.
    Heel leuk om jullie verslag te lezen. Heerlijk genieten zo te lezen en nog zo'n lange tijd te gaan. Ook nog een heel gelukkig nieuwjaar gewenst van ons allemaal.
    Veel liefs
    Lida

  • 16 Januari 2009 - 08:44

    Hanneke Apon:

    Hallo, wat een leuke verhaal, ik ben blij dat het goed met jullie gaat en wens jullie ook een heel gelukkig nieuwejaar en goede reis verder

  • 16 Januari 2009 - 13:27

    Yvonne:

    Jajajaja, maar wij stonden op het ijs in Broek in Waterland met een glas warme choco op de schaats!

    Verder ben ik echt helemaal niet jaloers!!!

    Sjoerdt, je stuurt de bonnen maar op van je kekke jurkjes, dan breng ik ze maar weer terug. Voorlopig heb je er niets aan.

    Geniet ervan!!!

    Groetjes van Yvonne

  • 16 Januari 2009 - 22:56

    Jet 't Hart:

    Hoi Sander en Sjoerdtje. Eindelijk jullie verhaal gelezen en jullie foto's bekeken, Heel fraai zeg sommige platen. Leuk om later uit te vergroten en thuis op linnen aan de muur te hangen. Ben benieuwd of jullie deze reportage kanonnade vol gaan houden. Dit zijn pas 10 dagen van de ruim 200!

    Veel plezier daar.
    Niek

  • 17 Januari 2009 - 19:05

    Marens:

    Ha die Sjoerdtje,

    Als ik je verhalen lees, hoor ik je gewoon praten. Ik lijk ook je passie voor eten en drinken te herkennen;-)Ik geniet overigens enorm van jouw muziek die nu op mij ipod staat. Helemaal top! Geniet daar! Liefs, ook aan Sander!

  • 22 Januari 2009 - 11:06

    Bart Feenstra :

    Hoi Sander en Sjoerdje ik kwam vandaag voor het eerst op jullie site .
    fantastisch waar jullie mee bezig zijn ik blijf jullie volgen en veel plezier met jullie avontuur
    vriendelijke groeten Bart Feenstra secu C.C.

  • 24 Januari 2009 - 15:31

    Dooitze:

    Hoi Sjoerdtje en Sander.

    Nou ik heb jullie ook gevonden. Leuke verhalen nu de fotos nog.
    Wanneer het te warm wordt denk dan eens aan de kou hier want dat is echt niet lekker.
    Een goede reis verder.

    Groeten Dooitze

  • 25 Januari 2009 - 13:58

    Emo:

    Wat een leuk verhaal, super, ben benieuwd waar jullie nu uithangen! Ziujn jullie in Freo ook bij Little Creatures geweest?

    mzzl
    Emo

  • 25 Januari 2009 - 20:37

    Linda & Michel:

    Hey S&S,

    Leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien!
    Wij zijn benieuwd naar het volgende verslag ;)

    Liefs,
    Linda & Michel

  • 26 Januari 2009 - 07:07

    Ineke:

    Hee Sjoerdt & Sander!
    Voor je het weet alweer bijna een maand weg! Gaat snel hier, maar voor jullie vast nog veel sneller met al die belevenissen! Geniet ervan en ... schrijf snel weer een stukkie!
    X Ineke

  • 26 Januari 2009 - 10:56

    Hanneke Apon:

    en zijn jullie al weer wat verder gekomen met de wandeling??? Ik zit met spanning te wachte op de nieuwe foto's (de andere zijn echt prachtig) en een nieuw verhaaltje, Veel plezier!!!

  • 27 Januari 2009 - 16:27

    Stef:

    hoi S&S,

    Zo te lezen vermaken jullie je maar al te best, fijn!!
    Echt balen dat ik vanochtend jullie oproep heb gemist, wilde best terug bellen, alleen zat toen beetje met het tijdsverschil:(. Anders probeer ik het van de week wel even, want ben reuze benieuwd hoe het met jullie gaat!
    Geniet ervan!!

    Liefs vanuit koud R'dam!
    xx Stefanie

  • 03 Februari 2009 - 23:33

    Niek:

    Hoi Sander (en Sjoerdtje) Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik ga je melden op mijn site zodat nog wat meer mensen je kunnen feliciteren. Veel plezier daar in die bloedhitte. Op het nieuws horen wij dat er zelfs doden vallen in het Zuiden vanwege de enorme hittegolf. Is dat wel uit te houden in die camper? Of zijn jullie voor alle zekerheid maar aan zee gaan staan?

  • 04 Februari 2009 - 10:46

    Mark & Mariette :

    Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloriaaaaaahhhhh! Hieperdepiep hoeraaaah! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag San! Ik hoop dat jullie een hele leuke tijd hebben, maar dat kan haast niet anders. Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik ben hartstikke jaloers! Haha! Geniet van al jullie avonturen!

    Veel liefs van ons

  • 12 Januari 2010 - 05:36

    Nynke De Boer:

    Hallo Sjoerdje,
    Ik zag op facebook dat je met Durk bevriend bent. Ik weet niet of je mij nog kent van IBS. Ik zag je website van jullie wereldreis. Tof zeg. Jammer dat ik het niet eerder had ontdekt, Michiel (Buyze) en ik wonen in Melbourne.
    Ik wens jullie nog veel plezier met jullie reis. Groetjes van Down Under.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Aussie en Azie reisje

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2010

Tibet en Nepal

15 December 2009

West China

29 Oktober 2009

China deel 1

10 Augustus 2009

Myanmar

08 Juli 2009

Thailand part 2
Sander en Sjoerdtje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 25184

Voorgaande reizen:

29 December 2008 - 29 Maart 2010

Aussie en Azie reisje

Landen bezocht: