Hanoi & Ninh Binh - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu Hanoi & Ninh Binh - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu

Hanoi & Ninh Binh

Door: Sander en Sjoerdtje

Blijf op de hoogte en volg Sander en Sjoerdtje

29 September 2007 | Vietnam, Hoi An

Hanoi

Iets voor zessen kwamen we aan bij ons hotel waar ze ons al wel verwachten maar vreemd genoeg niet een kamer voor ons klaar hadden, dit heet Vietname logical, hiervan leggen we later meer uit. Maar goed dat vonden wij niet zo handig dus zijn zo lang en indringend gaan zeuren en zielug gaan doen dat we een kamer kregen (de brutalen hebben de wereld nietwaar?). De kamer was van iemand anders die ze maar even aan ons uitleenden maar daar hadden wij geen probleem mee.

Op deze laatste dag in Hanoi zijn we een beetje veel gaan rondwandelen door alle straatjes en op het einde van de dag hebben we ons voor geld in elkaar laten slaan, oftewel een extreem violent massage gekregen. Mij hebben ze bewerkt met een kokende bol over mn rug en over Sander zijn we even heen gelopen. Man dat hard!

Na deze verfrissende ervaring hadden we met Igor en Liane afgesproken in Little Hanoi waar we wederom heerlijk gegeten hebben (was de derde keer al, maar is ook echt lekker en om de hoek van ons hotel), dat was super gezellig en we hebben nog wat meer geleerd over die rare Vietnamesen. Na het eten gingen we de kroeg in maar net toen Sander zo'n mannetje in de kroeg aan het afmaken was met poolen gingen alle lichten ed uit. Het cafe ging per direct dicht want de politie kwam eraan, weer iets van Vietnamese logical denken we.. En een heuse politiewagen stond in de straat die dus alle cafe's afgaat om te controleren of ze dicht zijn/gaan. Tja het blauw is op de straat nietwaar?

Buiten stonden de mannetjes al klaar om hun 'Motobike' services aan te bieden en ze wisten uiteraard welke tent nog open was en waar de politie zeker niet zou komen. De trendy lounge tent waar ze ons zo vriendelijk brachten was ook zeker nog 15 min open, weer screwed door die lui... Maargoed, toen maar naar bed want de volgende dag moesten we om 7uur weer opstaan voor onze trip naar Ninh Binh.

Ninh Binh

Nadat we in ons busje de belgen, fransen, duitsers en alle asiaten al hadden beledigd (ja je moet wat als je 3 uur in de bus zit..) gingen we verder in onze recalcitrante bui met het beledigen van onze gids omdat deze weer stopte bij zo'n alleraardigst toeristenwinkeltje waar je peperdure frutsels kan kopen (alsof ze een hoge pet op hebben van ons toeristen om ons dezelfde zooi aan te bieden als in de dorpjes/ steden maar dan voor 20 keer zoveel) door hem te vragen of hij nu zijn 2.5 dollar commissie op te stijken. Volgens ons werd die niet gewaardeerd gezien we vervolgens genegeerd werden door hem terwijl we daarvoor nog de enigen waren die naar hem luisterde.

Even na deze plesante tussenstop kwamen we op de eerste bestemming aan, jajaja weer een tempel! Op risiko onze relatie met de gids nog meer te verslechteren hebben we hebben verteld dat wij wel een stukje gingen wandelen terwijl zij de tempel gingen bezoeken. We zagen toch echt wel een aantal mensen jaloers naar ons kijken toen we lekker de bergen in wandelden en zij die hete tempel in moesten, hahaha. Onze gids werd ook gelijk vervangen door twee schatige schoolmeisjes die ons graag hun omgeving wouden laten zien. En zwaan-kleef-aan, na die twee volgende er zo'n 30 schooljongetjes die ons ook reuze interessant vonden, de juf van die klas was duidelijk even vrij.... Het bleek duidelijk dat hier alleen maar culturele mensen naartoe gaan die netjes naar de tempel gaan want toeristen waren we hier niet gewend. Na de lekkere en mooie wandeling werden we gedropt in een draak van een restaurant, duur en niet lekker. Voor de prijs van de drankjes daar (die er natuurlijk niet inbegrepen waren in tegenstelling tot het smerige eten..) hadden we war dan ook heerlijk kunnen eten want het is overal heerlijk, behalve als je een all-in trip doet, zo jammer... Maar goed na de lunch gingen we na de tweede highlight van de dag; een romantisch boottochtje met z'n 2en over de rivier langs bergen en door grotten. Super mooi! Beetje jammer alleen dat je eerst langs de paparazzi te water moet en op het einde emotioneel gechanteerd word een koud blikje voor de roeiers te kopen omdat ze volgens de verkopers zo moe en warm zijn, zoooo dan voel je je gelijk klote, en bedankt! Hier hadden we dus echt geen zin in en al helemaal niet op die manier. We wouden onze roeiers, die ineens niet zo vrolijk meer keken, natuurlijk wel fooi geven en besloten dat gelijk dan maar te doen waarbij we probeerden uit te leggen dat we het gedrag van de verkopers niet zo tof vonden. We kregen gelijk de familie foto's te zien maar daarna volgden helaas de verkoopwaren van onze roeister ook..... aan dovemansoren gericht dus... cultural differences zullen we maar weer zeggen maar het was wel erg mooi.

• 29 September 2007 - 14:04

Sander:

Leuk bericht schat! helemaal goed. Kus!