Good Morning Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu Good Morning Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sander en Sjoerdtje Tuijn en van den Berg - WaarBenJij.nu

Good Morning Vietnam

Door: Sander en Sjoerdtje

Blijf op de hoogte en volg Sander en Sjoerdtje

15 September 2007 | Vietnam, Hanoi

Zo wat waren wij super blij te zijn aangekomen. De vlucht was niet echt een succes, wel heel succesvol veel gegeten en films gezien maar pas het laatste uur kunnen slapen (geleerd voor de volgende keer dat we die slaappillen 10uur van tevoren moeten nemen).

We kwamen heel netjes door de douane en onze chauffeur stond mooi te wachten met een bordje "Sjoerdtje van den Berg", wij maar zoeken naar het bordje Sander Tuijn gezien die alles had geregeld maar mijn naam is natuurlijk veel makkelijker ;-) (tja het was zelfs helemaal goed gespeld, dat gebeurd me zelfs in Ned. niet vaak).

Mooi hotel, Prince I, aardige mensen en netjes, goede douche en bedden. Dus eerst even paar uurtjes bijgeslapen en opfrissen. Darna op naar de pin automaat! Die zijn er genoeg, elke straat 10, maar de 2 miljoen die wij wouden pinnen zat er niet in voor ons. (= 86 euro :S) Maar goed als je maar lang genoeg probeert dan lukt het best.

s'middags hebben we de buurt een beetje verkend en een riksja gepakt om ons naar Ho Chi Minh Mausoleum (waar hij ligt te rusten) laten fietsen. Sander vond het wederom indrukwekkend. Het museum wat we daarna bezochten was meer propaganda dan historie dus we zijn diep onder de indruk van die Ho Chi Minh geraakt, fanclub: hochiminh.hyves.nl ;-)

Toen was het hoog tijd om te eten want sander had alleen nog maar 2x warm ontbijt gehad (2 croissants, kip met rijst, 2 x noodle soep met kip/beef, paar broodjes.... of zoiets, ik kan het niet altijd helemaal bijhouden). Maar heerlijk gegeten (daar zijn sommige mensen toch voor in Vietnam) in restaurant Little Hanoi, dichtbij ons hotel.

Toen was het tijd om weer es te douchen want het is een beetje zonde van de tijd om dat elk uur te doen wat je eigenlijk zou moeten.. Bijkomend voordeel, aan je gezicht of nagels peuteren is er hier niet bij (scheelt Sander ook weer wat corrigerende klapjes).

Daarna tijd voor diner, ik deed even niet mee, in een gezellig tentje boven op een terras naast de vuilnis (maar die werd best snel opgehaald dus de stank viel best mee). Het stinkt hier trouwens onwijs in de straatje, zelfs als je niet door de vismarktjes loopt. Die markt kraampjes zijn trouwens ook bizar, kreeften en krabben in de dwangbuis, honderden levende kikkers in een net, visjes in boterhamzakjes... Heel boeddha

Na het eten gingen we even een winkeltje in waar we zo'n 150 films hebben gekocht voor 33 dollar, hoe we dat in godsnaam het land uitkrijgen..

Dag 2: heerlijk geslapen!!!!

Toen als een speer ontbeten omdat we naar binnen wouden bij het memorial van Ho Chi Minh. Maar helaas niet gehaald...
Daar was verder ook niets meer te beleven dus wouden we naar het oorlogsmuseum lopen toen we twee Vietnamese oplichtertjes tegenkwamen..

En als onschuldige lammetjes gingen we in op hun aanbod ons 1 uur rond te rijden op hun brommertjes. Echt gaaf, lekker achterop de brommer, lekker fris. Ze brachten ons naar wat oorlogsresten en bij een van zo'n monument was een schooltje wat wij veel leuker vonden. Toen we een beetje langs die klasjes liepen waren wij de attractie! We wouden nu ook weer niet te veel storen dus liepen snel terug toen een van de juffen achter ons aankwam. Wij gelijk bang voor de juf uiteraard... Maar het viel mee, ze vroeg ons of we mee wouden helpen met de engelse les, hahaha lachen! Vonden we helemaal leuk natuurlijk, dus wij die klas in. Mochten de kindertjes ons vragen stellen in het Engels, helemaal leuk. Aan het einde van hun reportoir gingen ze een liedje zingen voor ons. Zo wou de juf alle klasjes af maar omdat we onze brommermannetjes maar 1uur hadden moesten we na twee klasjes wel weer verder.

Ze brachten ons daarna naar een heel groot meer waar 3 tempels aan stonden die we bezocht hebben, maar wij waren weer meer geinteresseerd in de vissers, de belachelijk bepakte fietsen (zie foto's) en brommertjes dan tempels (seen one, seen them all) cultural differences...

Bij een Pagoda vonden we de MTV opnames ook weer veel interessanter, Asian MTV dan wel he? Er stond een mooie Vietnamese vrouw in trouwjurk te playbacken, lachen.

Aan het einde van de tour zijn we nog naar het Ethnology museum gegaan wat eigenlijk ook meer propaganda dan historie was en de kunst hebben we niet kunnen vinden??? Anyway, het was weer een mooie dag en tijd om op huis aan te gaan. Maar helaas toen onze brommermannetjes ons naar huis zouden brengen wouden ze eerst betaald krijgen maar was thet tarief ineens verzesvoudigd, echt niet fijn dus... Het werd een hele discussie en we hebben ze uiteindelijk veel te veel betaald maar ook zeker niet wat ze vroegen. Heel jammer want het was een super dag; weer geleerd dat we de volgende keer hele duidelijke afspraken moeten maken.

Die avond gingen we om 9 uur met de nachttrein naar Sapa, meer daarover later want het is weer dinertime ;-)

• 15 September 2007 - 14:53

Evelien:

He verliefd stelletje, Zo kort onderweg en nu al een verhaal, wow. Ben jaloers op al dat lekkere eten. Nemen jullie wat goede recepten mee voor lekker spicy soep? Heel veel plezier!
    X Evelien

• 16 September 2007 - 08:29

Annoesjka:

Goede verhalen! Ik heb zo'n vermoeden dat jullie je deze maand geen een keer zullen vervelen. Geniet ervan!
    groet Annoesjka

• 16 September 2007 - 10:25

Hanka:

Hallo daar. Klinkt helemaal goed waar jullie zitten. Ik zit nu op internet onze reis naar Australie vorm te geven. Daarna wordt het na jullie verhalen te hebben gelezen weer Azie. Veel plezier en gauw komen eten na jullie vakantie! Groetjes, Hank

• 16 September 2007 - 11:11

Rosan:

If you happy and you know clap your hands!Geweldig, dat je dat mocht doen... op school.

Foto's prachtig, daar kijk ik natuurlijk naar... enne het geeft mij weer inspiratie om volgend jaar toch weer Azie te bezoeken. Geniet ervan Babe and Hunk!

Groetjes, Rosan

• 16 September 2007 - 11:57

Annoesjka:

Sjoerdtje, ik heb net je foto's bekeken en ben diep geschokt! Je hebt op een van de foto's Teva's aan, dat is echt het meest onvrouwelijke schoeisel dat er bestaat en jij draagt ze. Wat is er gebeurd?
    Annoesjka

• 16 September 2007 - 16:28

Ineke:

Hee Sjoerdt, jij hebt je snor vaak weten te drukken in Australie! ;-) Je kunt hartstikke goed verhaaltjes schrijven! Leuk om te lezen en geniet er lekker van!
    Liefs Ineke
    P.s. Ik ben blij dat ik niet in onderhandelling hoefde met die brommer jongetjes... ;-)

• 16 September 2007 - 17:03

Wiepie:

hoi Sjoerdtje en Sander, gelukkig zijn jullie goed aangekomen. En nu al weer heel wat beleeft! Veel plezier verder en houdt ons op de hoogte! groetjes van mem.

• 17 September 2007 - 10:01

Rein:

Fijn dat jullie zo'n unieke vakantie heben.
    Met Emma gaat het goed. Ze is erg actief en "klets" veel,
    Groetjes Rein en Emma.

• 17 September 2007 - 15:53

Tante Lida:

Fijn dat jullie het naar je zin hebben.
    Gisteren de poes, zij heet geloof ik Emma,
    gezien. Wat een leuk katje. Gaat prima met haar. Nog een hele fijne vakantie. Het weer
    is hier trouwens heel slecht. Altijd leuk om te horen, wanneer je in een warm land bent.
    Veel liefs
    Niek, Lida, Mariette en Robin

• 18 September 2007 - 10:52

Erik:

Leuukkk dat jullie ons zo op de hoogte houden !! Ben benieuwd naar meer....

• 18 September 2007 - 14:11

Laura:

Klinkt helemaal geweldig...en super foto's ook...Ben blij dat jullie t zo enorm naar jullie zin hebben, gr. Laura

• 18 September 2007 - 18:33

Dooitze:

Leuk te lezen en kijken wat jullie doen en beleven. Een heeeeeeeeeeel goede vakantie verder. Groeten Dooitze

• 19 September 2007 - 06:07

Miriam:

Hey Sander en Sjoertje, wat een leuke site hebben jullie zeg! Alles goed verder? Ik denk het wel want volgens mij zitten jullie nu op de prive boot, lekker hoor. Ik heb het filmpje bekeken en kreeg er idd ook geen muziek bij maar heb ze wel zien klappen. Ik ga het vanmiddag meteen bij m'n eigen klas uitproberen! Wilde nog even zeggen dat ik het zondag heel gezellig vond om met jullie tocht mee te lopen. Hele fijne reis verder nog en ik laat begin volgende week van me horen over dat schilderij van de crazy monk. Groetjes Miriam

• 19 September 2007 - 07:00

Aert:

Goed bezig daar in het oosten! Kom maar op met het volgende hoofdstuk! Vergeet niet te genieten in al die "drukte" he!

Later!

• 19 September 2007 - 07:06

Aert:

Wat ligt die ene jongen trouwens stil op zijn bureautje... was alles wel goed met hem?

• 19 September 2007 - 07:34

Michel & Linda:

Hey Sander & Sjoerdtje,
    Wat een leuk verhaal, wij zijn benieuwd naar de rest!
    En wat een mooie foto's!!

Veel plezier en geniet er van!!!

Liefs,
    Michel & Linda